Distrikt Kalmar Län

Nya styrelsen 2024 Foto:Karina Elowson

Årsmöte i Kalmar 19 mars!

Det var ett välbesökt evenemang där PRO:are från hela länet träffades på Tallhagsskolan i Kalmar . Här bjöds på intressanta och inspirerande föredrag såsom:

• Kost och hälsa, Region Kalmar län
  • Folkbildning, ABF
  • Omsorg i Kalmar kommun

Underhållning av trubaduren Bo Einhed och kör, PRO Nybro

Distriktsordförande har ordet!

Ett årsmöte kan lätt vara över efter att ha prövat styrelsens ansvar. Den här gången ville vi använda årets rådslag till ett verkligt sådant. Själva miljön för mötet blev väldigt viktig. Ett ”integrationsprojekt”, där vi inte enbart sammanträdde utan gjorde det i den förnämliga Tallhags- och Gröndalsskolan med 700 elever från mellan- och högstadiet och särskolan. Även lunch och kaffe intogs i samma matsal som eleverna med samma fina meny.

Själva inramningen med trubadur och förnämlig körsång, visar på hur vi erbjuder bildning och kultur.

Folkhälsa och friskvård är ständigt på programmet. Kerstin Arvidsson, dietist och Camilla Ed Sjöbeck, nutrionssjuksköterska beskrev väl behovet av aktiviteter och god kosthållning.

Jonas Gerhardsson och Martin Andersson, ABF informerade om behovet av folkbildning inte minst stödet till våra PRO-föreningar när anslaget till folkbildning dras ner. Studiecirkel och kultur måste graderas upp i demokratins tjänst.

Omsorgsnämndens ordförande i Kalmar Michael Ländin, beskrev nödvändigheten av såväl tillgänglighet och god omsorg som god arbetsmiljö för de anställda. Även samverkan i Kommunala Pensionärsrådet betonade han som viktigt för att ta tillvara på pensionärernas synpunkter.

TACK alla deltagande PRO:are som gjorde vårt årsmöte till en fantastisk bra start på vårt vårarbete. Samtidigt vill jag passa på att önska alla PRO-medlemmar och de som gästade årsmötet, en GLAD PÅSK.

Roger Kaliff

PRO-distriktets ordförande

Upptäck mer inom PRO Riks.

Hitta fler aktiviteter och erbjudanden på riksnivå

Personer framför träd

Puff 1