Distrikt Kalmar Län

Distriktsordförandekonferens i Ålem 2024-02-14

Distriktskonferens i Ålem 14/2

Ett 30-tal PRO:are samlades i PRO-Ålems lokaler för samtal kring bl.a. samorganisationens roll och verksamhet, kompetensutveckling/studier, medlemsvärvning och medlemsvård, pensionärsrådens roll och betydelse mm. Distriktsordförande, Roger Kaliff, berättade om en pågående intressant studiecirkel i Kalmar angående arbetarnas historia. Målsättningen är att detta exempel kan användas för undersökning av arbetarhistoria i alla länets kommuner. På plats fanns flera blivande cirkelledare som var beredda på att köra igång detta i samarbete med ABF Kalmar län. Vi har ett län med mycket intressant historia på olika håll och det gäller att samla kunskap för eftervärlden medan det fortfarande finns människor som kan berätta hur det var förr i tiden, framförde Roger Kaliff.

På konferensen deltog även representanter från PRO riksorganisation, Åsa Karlberg (ledningssekreterare) och Rolf Persson (riksstyrelsen). Syftet var att ha en dialog om framför allt medlemsvärvning och medlemsvård och hur vi kan utveckla PRO på sikt. Det blev härliga diskussioner och många bra idéer kom fram och bollades.

Tack alla som bidrog för en fantastiskt givande konferens och inte minst PRO-Ålem för att vi fick låna era fina lokaler.

Med vänlig hälsning!

Marie Fransson