Distrikt Kalmar Län

PRO-distriktets styrelse mötte PRO Johannelunds ordf Lennart Johansson på ett miniseminarium på fredagen 2023-09-29 i Kalmar. En av Östergötlands största PRO-föreningar.

PRO-distriktets styrelse mötte PRO Johannelunds ordf Lennart Johansson

Erfarenhetsutbyte men också hur en förening i Östergötland arbetar för att ta tillvara pensionärernas intresse står i centrum.

Distriktsordförande Roger Kaliff talade om Kalmardistriktets arbete på olika områden som står i fokus under rådande samhällsläge.

Med gängkrig och Rysslands krig mot Ukraina blir vi lätt luttrade. Men det är nu vi måste sluta oss samman för att visa solidaritet men också vakta på våra frågor. 25 % av befolkningen i Kalmar län är över 65 år.

Pensionen måste bli mer jämlik, mannen i Sverige har 28 % högre pension än kvinnorna.

Klimatet är inte enbart en ungdomsfråga. Vi måste säga ifrån, det går inte att fortsätta och öka koldioxidutsläppen. Det som nu sker i Sverige är en skandal när klimatkatastrofen i världen tar alltmer förfärande former. FN:s Generalsekreterare Antonio Gutteres säger att om inte regeringarna tar sitt ansvar ökar temperaturen med 2.8 istället för 1,5 grader, katastrofen närmar sig.

När det gäller gängkriminaliteten är det viktigt med hårda tag mot de kriminella. Men när det gäller möjligheten att bryta den här negativa spiralen gäller det att ta tag i ungdomarna som rekryteras. Mer pengar måste till skola och social omsorg. Detta borde specialdestineras i budgeten. Det går inte att låta bli att tillföra kommunerna mer pengar.

Ett av de krav PRO driver är att tandvården måste bli en del i sjukvårdssystemet så att inte tandhälsan blir en klassfråga. När nu regeringen sänker åldersgränsen för tandvård från 23 till 19 år är beskedet det motsatta. God tandhälsa när man är ung är avgörande längre fram i livet. Besparingen är 450 milj kr och det berör totalt 400 000 personer.

Tillsamman i PRO och tillsammans med andra organisationer är vi en viktig demokratisk kraft när extremism i olika former tar allt större utrymme.

Upptäck mer inom PRO Riks.

Hitta fler aktiviteter och erbjudanden på riksnivå

Personer framför träd

Puff 1