Distrikt Kalmar Län

PRO i Kalmar Län Årsmöte 19 Mars

Här kan ni berätta mer om föreningens verksamhet.

Bild från Brofästet Foto Drönare

Ingemar och mari diskutera dagens upplägg Foro: Helmuth Petersson

Roger Kaliff ordförande i distriktet hälsar välkommna

Åhörare

Nästan 100 PRO-are som på olika sätt företräder medlemmarna och pensionärerna i Kalmar län träffas idag för årsmöte. Med 8300 medl i 50 föreningar är vi en viktig företrädare i vår demokratiska gemenskap. Så var det när PRO bildades för 80 år sedan, då byggdes demokrati och välfärd upp. Idag gäller det att försvara såväl demokrati som välfärd.
Som grupp är pensionärer underrepresenterade i de folkvalda församlingarna varför arbetet i våra föreningar blir ännu viktigare. I Kommunerna och Regionen är arbetet i Pensionärsråden utomordentligt viktig.
Vårt län har Sveriges näst äldsta befolkning med 25% av befolkningen över 65 år, i landet är det 20 %. Av länets 247 000 inv är 60 000 över 65 år.
PRO och övriga pensionärsorganisationer arbetar för att få upp nivåerna på pensionerna. I Sverige är genomsnitts pensionen 23 000 kr/mån medan motsvarande i Norge och Danmark 28 000. För kvinnor i Sverige är den 28 % lägre än männens. Motsvarande i Danmark är 8%.
Det är nu välkommet och på tiden att Riksdagen nu skall se över detta.
I demokratiindex i världen som Göteborgs Universitet redovisar lever 29% av människor i demokratiska länder idag medan för 20 år sedan 50%. Mycket oroande. Tendensen är oroande också i Europa. Även här i Sverige finns oroande tecken bl a när det gäller kultur och folkbildning som får kraftigt minskade statliga anslag framöver. Vår tradition av livslångt lärande och tillgång till utbildning för alla är en av anledningarna till att vi i de nordiska länderna brukar ligga i topp vad gäller välfärd och jämlikhet.
Att träffas i god gemenskap som idag är viktigt. Att arbeta i förening är att arbeta i demokratins tjänst.

Roger Kaliff

Nya styrelsen 2024