Distrikt Kalmar Län

Nybildade PRO Torsåsbygden

Nybildade PRO Torsåsbygden har haft sitt första årsmöte. Drygt 50 personer var på plats när ordförande Ulf Ekström välkomnade till sockenstugan i Söderåkra.

Inledningsvis tände han ett ljus och utlyste en tyst minut för medlemmar som avlidit i Torsås PRO och Söderåkra-Bergkvara PRO sedan verksamheterna i dessa föreningar varit vilande.

Distriktsordförande Roger Kaliff ledde förhandlingarna. Till styrelse valdes ordförande Ulf Ekström samt Leif Pettersson, Maritha Simonsson, Håkan Johansson och Sigbert Persson. Ersättare är Monica Johansson och Erik Andersen. Revisorer är Inger Svensson och Elvy Holgersson.

Roger Kaliff höll ett anförande och satte fokus på pensioner och förebyggande sjukvård. Bland annat sa han att PRO kämpar för att överskottet i pensionssystemet, som är 13 procent, delvis betalas ut eftersom många pensionärer har svårt att få ekonomin att gå runt efter ett långt arbetsliv. Han uppmanade också länets riksdagsledamöter att driva dessa frågor och att alla hjälps åt att skapa opinion för denna rättvisefråga

PRO Torsåsbygden har nästa månadsmöte den 27 mars i Bergkvara kapellsal.

mvh

Leif

Ämne: Roger Kaliff tal vid årsmöte med PRO i Söderåkra 28 febr 2024

Att möta PRO-medlemmar är det roligaste och viktigaste för mig som Distriktsordförande.
Pensionen och att förebygga sjukdomar vill jag beröra.
Kalmar län har landets näst äldsta befolkning med 25 % äldre än 65 år, motsvarar 20 % i landet totalt. Vi är alltså 60 000 65åringar i länet Som pensionär i Sverige lever man gott. Detta är inget särintresse om någon tycker det . Lika lite som man sa om försvaret under Fredrik Reinfeldts regering. Tvärtom i vår demokrati är pensionärers rättigheter en del av vårt välfärdssystem som måste värnas.
När vi nu ser att andelen fattigpensionärer är 13 %av antalet pensionärer måste vi säga ifrån. Det är en skamfläck som regering och riksdag måste göra något åt -nu-.
Många tusen av våra invånare i länets kommuner lever med en månatlig inkomst av 13 300 kr. Samtidigt har den genomsnittliga pensionären 23 000 kr i mån. Motsvarande i Norge är den 28 000 kr medan den är densamma i Danmark.
Dock skiljer det sig markant mellan män och kvinnor. I Sverige har kvinnor 28% lägre än mannen. I Danmark 8%.
PRO arbetar för att pensionsavgiften höjs från 17,21% till 18,5%, det behövs för att garantera framtida pensionärers inkomst - alltså en ungdomsfråga också.
Idag är överskottet i systemet 13% varför vi yrkar att detta delvis betalas ut.
Jag uppmanar länets Riksdagsledamöter att driva dessa frågor. Det är verkligen något som vårt läns medborgare som är bland de äldsta i landet förtjänar.

Folkhälsan är viktig för dej och mej men också för vår ekonomi. Den grundläggs i unga år. Det är både en fråga om fysisk aktivitet och kunskap men också våra uppväxtförhålllande. Ta t ex tandhälsan där vår tandstatus utvecklas från barnsben. Vem kommer inte ihåg ”fluortanten”. När nu regeringen vill sänka gränsen för fri tandvård från 23 till. 19 år vill vi varna för effekterna då vi ser att vårdkostnaderna för lågutbildade och låginkomsttagare är högre än för högutbildade och höginkomsttagare.
Dessutom lever högutbildade och höginkomsttagare 6 år längre. Det är ingen brist på pengar i landet, vi 500 miljardärer vilket motsvara vad 1 miljon Svenskar har. Det är en fråga om solidaritet och rättvis fördelning igen av resurserna.

Vi behöver hela tiden följa samhällsutvecklingen och vara beredda att ta upp orättvisor och föreslå åtgärder. Detta är en del av vårt arbete men vi skapar också tillfällen till trevlig gemenskap och glädje som idag då vi träffas i Torsås ”Tuppens” kommun.