Distrikt Kalmar Län

Rogers besök i Västerviks 20 oktober 2023

Demokratin behöver ständigt erövras

Rogers tal vid besöket:

Demokratin behöver ständigt erövras. Det vi ser runt om i världen är att människovärdet måste värnas. Våld måste ibland mötas med våld. Vi får dock aldrig förtröttas utan ha förhoppningen om en värld i fred och frihet.
När vi möts i PRO har vi med oss våra erfarenheter som också ligger till grund för våra värderingar. Dessa är en stor tillgång då vi skall tillvarata pensionärernas intresse i samhällsbygget.
Många frågor finns på PRO-s bord. Alltifrån pension till rastvärdar ”Rastis” på skolgårdar.

Pensionen:

Bra med en översyn, mer pengar behövs i systemet, män har 28% högre pension än kvinnor. Sämst jämställdhet i Norden.

Bostäder: Staten måste stötta bostadsbyggandet så vi får fler tillgängliga lgh.

Läkemedel:

Enl läkartidningen är upp emot 1000 läkemedel restnoterade. Läkemedelsverket rapporterar att antalet restnoterade förpackningar ökat med 54% mellan 2021 och 1922. Detta kan äventyra folkhälsan.

Bedrägerier:

Äldre blir lurade vilket är förfärligt. Många PRO-föreningar har detta uppe vilket är väldigt bra. På vårt årsmöte var polisen på plats. På höstmötet i november medverkar Swedbank med information om förebyggande åtgärder.

Matkasse:

PRO Målilla kör ut matkassar från COOP till äldre som inte själva kan komma till affären. Det leder också till en fin social kontakt

Rastvärd:

PRO Nybro har tagit initiativ och erbjudit skolan att få rastvärdar ”Rastis”. Detta är nu på gång i Nybro och i Kalmar startar diskussionen mellan PRO och skolan.

Kommunala Pensionärs Råden:

En arbetsgrupp med Helen Tellmo som ordf har startat

Kollektivtrafiken:

Torsten Karlsson leder en arbetsgrupp.

Detta är frågor som vi arbetar med i PRO-Distriktet. Initiativet tas ofta av våra medlemmar som tar upp detta direkt eller genom PRO-föreningarna.

Om något visar detta hur viktigt det är med demokrati där medlemskapet i PRO skapar ett mervärde både för dej själv och inte minst för hela samhället.