Distrikt Kalmar Län

PRO Påskallaviks 80-årsjubileum

PRO Påskallavik har firat sin 80-åriga tillvaro.

Det skedde lördagen den 20 januari i Strandagården Påskallavik med ett 70-tal deltagare.

Föreningen bildades under brinnande krig den 12 december 1943 och fick 13 medlemmar. Idag är 174 personer med i PRO Påskallavik.

- Det skedde under en tid då många PRO-föreningar kom till. Orsaken då var att många pensionärer fick sänkta pensionsersättningar. Det blev svårt för många äldre stenarbetare och pappersarbetare i trakten, sa distriktsordföranden Roger Kaliff i sitt gratulationstal.

- De gick samman för att umgås och kämpa tillsammans för bättre villkor. Att umgås har blivit ledstjärna för PRO och består än idag.

För underhållningen svarade lokala bandet Butt Erikz som även lockade upp till dans och allsång.

En rad telegram hade influtit till föreningen från bland annat Sveriges ambassadör för Sydafrika, Håkan Juholt. Båda kommunalråden Andreas Erlandsson och Lucas Lodge gratulerade också, liksom regionrådet Peter Wretlund, som har rötter i bygden.

Från västkusten sände Lotta Ahlgren Svensson en ny dikt som hyllade PRO i Påskallavik.

PRO Påskallavik bedriver huvudsakligen sin verksamhet i den egna PRO-gården, som kan sägas vara hjärtat i verksamheten med sitt vackra läge vid hamnen och med Blå Jungfrun i blickfånget.

Det hade också Eva Brodd och Eva Jonsson fångat i en tavla de målat till jubileet.

Distriktsordföranden Roger Kaliff och PRO Påskallaviks ordförande Rolf Forsberg hade mycket att diskutera under jubileumsfesten när PRO Påskallavik firade 80 år.

Ett sjuttiotal medlemmar samlades i Strandagården för att äta god mat och bli underhållna av Butt Erikz.

Eva Brodd och Eva Jonsson hade målat en ny tavla till 80-årsjubileet. Den visar det fina läge PRO-gården har nära hamnen i Påskallavik.