Förening Graniten Kalmar

Månadsmöte Graniten

Några nöjda Granitenmedlemmar på månadsmöte

Foto samtliga bilder Christer Bergkvist

Tomas Nygren, ordförande i PRO Graniten Kalmar, öppnade septembermötet med att hälsa 85 medlemmar välkomna till Ulfåsasalen i Birgittakyrkan. Ett collage visades från fotocirkelns arbete och innehöll fina naturbilder över alla årstiderna. Rickard Nilsson, pressfotograf mm var dagens underhållare och hade genom åren tagit många tusentals bilder. Främst har han alltid gillat att ta ögonblicksbilder av människor som genom sina ansiktsuttryck och sitt kroppsspråk kunnat säga så mycket. Det blev många talande bilder av både stora kändisar och andra. Tomas presenterade lite av höstens verksamhet, bl.a. ett nationellt projekt om ensamhet, till vilket avdelningen söker bidrag på olika sätt. Medlemsvärvning står högt på önskelistan då många medlemmar valde att gå ur Graniten under pandemin. För att kunna driva en förening med bra utbud krävs ju intäkter som bl.a. kommer från medlemsavgifter. Nästa möte, då avdelningens 40-årsjubileum kommer att firas, är den 13 oktober. Som vanligt såldes lotter vid kaffepausen och glada vinnare hämtade sina paket vid dragningen som var sista programpunkten. Tomas tackade för en fin eftermiddag och önskade välkomna till jubileumsmötet.

Barbro Åberg. tel 0706943061