Förening Graniten Kalmar

Månadsmöte "Snacke-Per" hälsas välkommen av Ordförande Tomas Nygren Foto: Christer Bergkvist

Månadsmöte 11 april Foto: Christer Bergkvist

Månadsmötet 11 april

Tillbaka i Ulfåsasalen till månadsmötet den 11 april

Så var vi tillbaka i Ulfåsasalen till månadsmötet den 11 april. Ordförande Tomas Nygren öppnade mötet och kunde hälsa c:a 80 medlemmar välkomna. Samorganisationens årsmöte kommer att hållas den 21 april. Linneuniversitetet ordnar möten och cirklar, bland annat angående ensamhet. Tomas vädjade åter om att avdelningen önskar få våra mejladresser för att lättare kunna nå oss alla, samt att vi ska söka bostadstillägg. Det finns många som har rätt till sådant men som aldrig ansökt. Dagens underhållning stod Göran Johansson för, mera känd som Snacke-Per. Jo, snacka kan han för han höll verkligen intresset vid liv under sina berättelser om allt som finns i Hönsalottas luffarmuseum i Boda glasbruk. Han visade bilder av bland annat stora samlingar av katter, väckarklockor mm, samt tavlor och inte minst trådtjack. Trådtjack är allsköns kluriga saker som luffarna själva tillverkade av ståltråd, för att kunna sälja eller byta mot lite mat eller husrum för natten. Det lär ha funnits över 20 000 luffare i vårt land och den siste dog 2007, 101 år gammal. Vi fick veta mycket av Snacket-Per om deras liv och leverne. Många av dem var faktiskt mycket duktiga konstnärer, vilket museets tavelutställning vittnar om. Tomas informerade om kommande evenemang som Gökotta 19 maj vid Gråborg på Öland, pubafton i Lindsdal 22 april, minigolf startar 6 maj och boccian 27 april. Så fanns teckningslistor fö resa till Hasselö Västervik 7 juni, nästa mötes vårlunch den 23 maj samt namninsamling för bättre pension. Innan sedvanlig lottdragning sjöng Flisorna en visa om livet på pensionärskollo . Tomas tackade för en trevlig eftermiddag och hälsade välkomna den 23 maj.

Barbro Åberg. tfn 0706943061

Månadsmöte 11 april Foto: Christer Bergkvist