Förening Lysekil

Vinprovning i oktober

PRO Lysekil har varit på vinprovning

Onsdagskvällen den 23 oktober var det åter dags för vinprovning. Ca 75 medlemmar mötte upp på Restaurang Rosvik. Välkomstdrink serverades och gästerna hälsades välkomna. Vinprovning är populärt hos PRO, det konstaterades att vi nu har haft drygt 10 vinprovningar, vi startade på Restaurang Sjökanten och då var vi ca 40 medlemmar.

Siv, Vaylet och Svante

Linda fr Restaurang Rosvik informerade om menyn för kvällen som bestod av lasagne, kaffe och hembakt morotskaka. Ordet lämnades över till Svante Dolff som höll i kvällens vinprovning.

Svante informerar

Hösten är det oftast röda viner som gäller och så var det även denna kväll. Gästerna blev mycket överraskade då det var dukat med lakrits och ostbågar på borden, detta skulle avsmakas tillsammans med vinet, spännande och trevlig upplevelse.

Njut av lakrits till vin
Söt lakrits till kraftigt rött vin
Rökt lakrits till kryddigt rött vin
Salt lakrits till friskt vitt vin

Vinerna för kvällen kom från Australien, Sydafrika, Kalifornien och Katalonien Spanien. Samtliga kostade under 100 kr och finns att köpa på Systembolaget. Vilket som smakade bäst var det delade meningar om men samtliga var mycket goda.

Kvällen gick fort och stämningen var som vanligt hög. Tack Restaurang Rosvik och Svante Dolff för en bra genomförd kväll.

Text: VL
Foto: Gun Dahl