Förening Lysekil

Hemlig resa i juli

Lördag den 13 juli vid halv nio-tiden samlas ett gäng PRO:are på Rosvikstorg för en dags ”Hemlig resa”. Det anländer en pippigul buss med plats för 55 personer och alla säten fylls. Så drar vi iväg och det spekuleras bland deltagarna om ”vart är vi på väg”. En stund fanns det gissningar på Skara sommarland men vi stannade i Varnhem.

Den gula bussen kör oss

I Varnhems klosterkyrka väntade en guide på oss och delgav oss en mycket målande information om kyrkans öden genom tiderna. Redan på 1100-talet etablerade en grupp munkar ur Cisterciensorden ett kloster i Varnhem och kyrkobyggandet påbörjades. Den skadades svårt i en häftig brand i början av 1200-talet men återuppbyggdes och invigdes 1260 som Sveriges största kyrka.

Vår guide i kyrkan

Den enormt vackra mattan i slottskyrkan

Birger jarl (död 1266), hans andra hustru den danska änkedrottningen Mechtild (död 1288) och Birgers son hertig Erik (död 1275) finns begravda i kyrkan. Under 1600-talet restaurerades kyrkan av Magnus Gabriel De la Gardi och den senaste restaureringen genomfördes 1918—23 som återgav kyrkan något av dess medeltida karaktär. Guiden informerade om de olika byggteknikerna som vi kunde beskåda och avslutade med att berätta om kormattan. Mattan är designad 1951 av Agda Österberg och heter Livsvandringen. Den börjar längst ner i mönstret med jorden som ger livskraft till fröer och fortsätter sedan i vänster sida med barn, ungdom och längst upp närmast altaret med brudparet, sedan återgår mönstret i högersidan med åldrandet som återgår till jorden. Mycket vacker!

Nu var det dax för lunch som intogs i Varnhems församlingshem. Vällagad och god och avslutades med kaffe och hembakade småkakor.

Snart är det lunch

Väntar också på lunch

Vi äntrade den gula bussen igen och fortsatte färden österut. Dagen fortsatte med ett besök på Hantverksmässan i Hjo.

Den mässan är en av de största i Skandinavien. I över 30 år har Stadsparken i Hjo fyllts med hantverkare. Den arrangeras av Grevbäcks Hembygdsförening.

Vi möttes av lite regn och några åskknallar men sedan återkom solen och vi gick runt i parken. Där kunde vi beskåda det mesta inom slöjd: keramik, trä, smycken, skinn, kläder, knivar o mycket mera. Flera hantverkare visade även upp hur tillverkningen går till.

Glada trädgårdsprydnader

Färgglad keramik