Förening Lysekil

Oktober medlemsmöte

Medlemsmöte den 17 oktober 2019 i Folkets Hus

Drygt 100 medlemmar hade slutit upp och ordförande Frank Olsson välkomnade alla och lämnade över ord och bild till Kuling.

VD Charlotte Klang Olsson och fysioterapeuterna Therese Holm och Ingrid Browaldh från Kuling Rehab och Hälsa AB berättade och visade bilder om allt de har att erbjuda i sin verksamhet för att alla skall kunna få ett friskare liv.

Den fysiska aktiviteten är mycket viktig. Fysisk aktivitet är det samma som kroppsrörelse - allt som inte är vila.

Fysisk träning är ett av våra viktigaste redskap för att bibehålla vår hälsa. Flera sjukdomar som hjärt-kärlsjukdom och diabetes typ II har bevisats få välgörande effekter vid fysisk aktivitet.
Balansen är mycket viktig för alla äldre. Det är av stor vikt att träna balansen dagligen. Denna träning är lätt att göra hemma. Tex. stå på ett ben medan du borstar tänderna eller kanske när du diskar.
Den psykiska hälsan och likaså stress påverkas också positivt av fysisk aktivitet.
Kulings representanter avslutade sin fina presentation genom att testa oss alla att göra knäböjningar i 30 sekunder. Detta klarade alla med bravur. Tack Kulings representanter för en mycket trevlig och nyttig presentation om hur vi alla skall vara rädda om vår hälsa. Frank tackade alla tre och gav dem var sin skraplott med chans att vinna en miljon kronor.

Efter kaffepausen kommer Linedansgruppen och dansar. De dansar 8 olika danser och startar med Sweet Baby för att sedan fortsätta med Smokey Places och därefter Long Laugh Love och sedan Come Dance With Me. En vals är också kul att dansa till och det blir Waltz Across Texas. Därefter blir det ett par danser med lite mer snurr. Först ut är Ticken to Heaven och sedan California Blue. Dansgruppen avslutar med Broken Heart.

Det blev en mycket lyckad underhållning och ovationerna lät inte vänta på sig