Riksmästerskap i Boule 2023

Sven och Yvonne Karlsson, tillsammans med nykomlingen i laget Nils Ljungberg, från PRO Ankarsrum och Kalmar län, spelade allra bäst under årets riksmästerskap i boule på Gysinge Herrgård. Foto: Ola Nilsson

PRO Kalmar län blev boulemästare!

Helgen 9–10 september samlades PRO:s bästa boulespelare på Gysinge Herrgård för att göra upp om vilket distrikt som vaskat fram det bästa tremannalaget. PRO Kalmar län lyckades bäst och vann före lagen från PRO Gävleborg och PRO Värmland.

Tjugofyra lag hade rest över halva Sverige för att göra upp om vinsten under en fantastisk solig och varm sensommarhelg vid dalälvsdeltat i kanten av Färnebofjärdens nationalpark. Och även om mygginvasionen hotade att ta över fokus från boulespelet så lyckades spelarna med hjälp av stora mängder myggmedel och diverse olika Thermacell-apparater njuta av spännande matcher, god mat, fika och gott sällskap. När spelet väl var i gång så glömdes myggen helt enkelt bort. Kloten, lillen och de något hårda boulebanorna var i fullt fokus.

Spännande slutspel

Efter första dagens spel var tre lag obesegrade: fjolårsvinnarna från Gotland och PRO Byggfacken, Hallands PRO Snötorp-Vallås och Kalmar läns lag från PRO Ankarsrum. Men när lagen från Gotland och Halland förlorade sina första matcher andra dagen öppnade det för de slutliga bronsmedaljörerna från PRO Hagfors från Värmland och ”hemmalaget” från PRO Hedesunda och Gävleborg att ta sig in i toppstriden.

I femte omgången möttes PRO Hedesunda och PRO Ankarsrum. Det blev en jämn och publikfriande match där laget från Hedesunda till slut drog längsta strået. Självklart hade de en större hejarklack på plats som applåderade och hejade på sina spelare. Trots förlusten i sista matchen hade Kalmarlaget spelat så starkt genom hela turneringen att de i slutresultatet stod som vinnare med en högre poängdifferens. Laget har varit att räkna med flera tidigare år och vann senast PRO:s riksmästerskap 2018.

Populärt att besöka Gysinge Herrgård

PRO:s boule-expert Nils Ekander var en trygg tävlingsledare som såg till att spelarna höll sig till reglerna och att alla deltagare trivdes i Gysinge. Marie Näslund och Ola Nilsson från PRO:s kansli höll koll på poängen och att allt flöt på under dagarna. Deltagarna var märkbart nöjda med att få komma till Gysinge och uppleva den klassiska herrgårdsmiljön.

Tävlingarna avslutades med lunch och prisutdelning med medaljer, presentkort och den åtråvärda bucklan. Ett vandringspris som nu får besöka PRO Kalmar län till nästa års riksmästerskap.

Resultat PRO:s riksmästerskap i boule 2023:

1. PRO Kalmar län, PRO Ankarsrum: Yvonne och Sven Karlsson, Nils Ljungberg
  2. PRO Gävleborg, PRO Hedesunda: Kalle Bergman, Margareta Molén och Mats Olsson
  3. PRO Värmland, PRO Hagfors: Ronny Envik, Monica Persson och Tomas Ågren

Läs hela resultatet från PRO:s riksmästerskap i boule här:

Resultat PRO:s riksmästerskap i boule 2023 (PDF) Pdf, 76 kB.

PRO riksmästerskap boule 2023

Tjugofyra vinnarlag från hela Sverige samlades i ett sommarvarmt Gysinge. Trots värmen var de flesta ordentligt påklädda för att skydda sig från ihärdiga och irriterande myggor. Foto: Ola Nilsson

PRO riksmästerskap boule 2023

Pia Lindman spelade bra med sitt lag från PRO Karlsborg och Skaraborg. I den hårda konkurrensen hamnade de på åttonde plats och därmed topp tio – vilket var lagets mål. Foto: Ola Nilsson