Förening Ösmo

Medlemsmöte 2022-09-14

Inga-Britt Brage såg till att medlemmarna skrev upp sig på närvarolistan när de anlände till PRO-lokalen på dagens medlemsmöte, så att de fick vara med i närvarolotteriet. Gunnel Svennberg tog emot betalning för kaffe med dopp. Rocemarie Beijer sålde lotter där vinsterna utgjordes av lite smått och gott, exempel kaffe, godis och goda drycker.

Inga-Britt hälsade alla välkomna och tog upp en del frågeställningar och lämnade information.

Hon började med att informera att Gysinge Herrgård, där PRO Riks har hållit sin kursverksamhet, har tidigare övergått till nya ägare. Prishöjningar för att hyra kurslokaler har gjort att PRO inte längre kommer att hålla till där utan ser sig om efter ny lämplig plats. Just nu undersöker man möjligheter i Huddinge (Stockholm).

Hon framförde därefter ett STORT TACK till alla som medverkat på Bondens Marknad den 10 september, alla som hjälpte till vid ståndet, alla som bakat, alla som handarbetat och inte minst alla som kom och köpte kaffe med dopp och hantverk. Tack vare er alla fick vi ett överskott på 2439 kronor efter avdrag av kostnader.

tipspromenaden den 9 september serverades grillad korv med bröd. Det var uppskattat men vi behöver höja priset för att servera grillad korv med bröd för att det inte ska gå med förlust. Medlemmarna tyckte det var OK med 30 kronor för kaffe, grillad korv och korvbröd. Nästa tipspromenad är den 7/10 med samling kl 13 mellan husen Nyblevägen 19-21.

våra möten serveras kaffe med bullar. Det är svårt att veta hur många som kommer och vi har därför på senaste mötena inte varierat med smörgås. Medlemmarna ville gärna ha variation i fortsättningen och kunde acceptera att, om man förbereder ett mindre antal smörgåsar, det är OK att de får vänta tills allt blir klar, när man vet hur många som kommit.

Inga-Britt ville få fler att ställa upp och hjälpa till generellt och speciellt i köket. Det är styrelsen som sköter arbetet nu. Ett par frivilliga anmälde sig men ville inte ha ansvaret.

Nyble hembygdsgård arrangeras loppis på lördag 17/9 och man får hyra bord för 50 kronor. Vi har loppissaker men måste få hjälp att göra i ordning dem och frakta till Nyble. Ingen hade möjlighet att ställa upp och vi måste därför avstå från att delta.

PRO Riks säljer almanackor för 2023 och Inga-Britt undrade om någon ville beställa. Flera anmälde intresse och vid nästa medlemsmöte kommer beställningslistor att finnas.

PRO Riks hade utlyst en allmän friluftsdag att hållas den 22 september. Vi hade redan haft vår tipspromenad och avstod. Vi ska diskutera vid kommande planeringsmöte om vi ska arrangera denna friluftsdag nästa år 2023.

Julbordsresa är planerad den 28-29 november med båt. Julbordet serveras på kvällen och brunch dagen därpå kl 09.30. Kostnaden är 806 kronor insides och 881 kronor för fönster. Sista anmälningsdag är 9 oktober. Det krävs minst 35 deltagare för att resan ska bli av.

Parkering Mejerivägen - under dagtid får vi parkera utan P-lapp. Puben, Risto, har samarbete med värd/parkeringsbolag.

Jobi skor, Peter, kommer till PRO-lokalen Mejerivägen kl 10-12 den 20/9.

Nästa medlemsmöte den 12/10 har vi skördemöte. Vi är tacksamma om ni tar med er frukt, sylt, saft och annat till det lotteri vi brukar ha.

Seniormässan äger rum 4-6 oktober i Älvsjö, kl 10-16, inträde 140 kronor. PRO Ösmo deltar inte.

Som information kan nämnas att via Mona Rudenfeldt pågår diskussion om besök hos oss från Brottsofferjouren. Vi planerar att även efter valet bjuda in politiker från Nynäshamns kommun.

Några medlemmar tog upp att fotvård ansluten till Stockholms region har flyttat till Muskö och att det är dyrt och svårt med resorna dit. Det borde finnas fotvård att få i Ösmo. Styrelsen undersöker vilka möjligheter som finns.

Det var 33 medlemmar som deltog i mötet.

Efter sommaruppehållet var det en del att dryfta sinsemellan innan kaffe serverades med Kerstins goda bullar och knäckflarn.

Vera Magnusson hade varit på försäkringsseminarium och informerade om PRO:s försäkringssamarbete med Folksam samt om framtidsfullmakt.

Hon nämnde fyra försäkringsområden man kan teckna via Folksam:

• Olycksfall 60+
  • Hemförsäkring
  • Diagnos 60+
  • Medlemsbarn/barnbarn

Hon fortsatte att redogöra för fördelar med en framtidsfullmakt. Den 1 juli 2017 trädde lagen om framtidsfullmakt i kraft. Man kan läsa om denna fullmakt på Riksdagens och på Skatteverkets hemsida.

Framtidsfullmakt kan ersätta god man. Fullmaktstagaren kan vara en släkting eller god vän. Om man upprättar en sådan fullmakt undviker man alltså risken att styras av en slumpmässigt utvald god man. En framtidsfullmakt kan användas till att betala räkningar tills en bouppteckning är klar.

Text och foto Ulla Laiho