Förening Ösmo

Årsmöte 2022-02-16

Den 16 februari 2022 kl 14 höll PRO sitt årsmöte i lokalen Träffpunkten på Mejerivägen 2 i Ösmo. Av de 40 närvarande var 39 medlemmar varav 8 män. Inga-Britt Brage hälsade alla välkomna. Innan öppnande av mötet tände Inga-Britt ett ljus och inledde med en tyst minut för de som gått bort under året varefter hon läste en dikt.

Mona Rudenfeldt valdes av mötet till ordförande och ordförandeklubban överräcktes. Till sekreterare valdes Ulla Laiho och justeringsmän tillika rösträknare att jämte ordförande justera protokollet valdes Aino Allstrin och Vera Magnusson. När dagordningen godkänts och man konstaterat att röstlängd upprättas och att ingen fullmakt fanns fortsatte man med att konstatera att kallelse delats ut samt annonserats i Nynäshamns Posten i god tid. De närvarande godkände att årsmötet var stadgeenligt utlyst.

Verksamhetsberättelsen gicks igenom av ordförande. Årsmötet beslutade att med godkännande lägga den till handlingarna. Gunnel Svennberg redogjorde för årsredovisningen för 2021. Resultatet för hela året blev positivt. Årsmötet godkände redovisningen.

Christer Nilsson gick igenom den revision revisorerna haft angående föreningens förvaltning under räkenskapsåret. Årsmötet godkände denna. Christer Nilsson fortsatte med att föreslå mötet att godkänna räkenskaperna, att resultatet överförs i ny räkning och att styrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för den tid revisionen avser. Mötet godkände detta och gav styrelsen ansvarsfrihet. Revisorn föreslog samma ersättning som föregående år till styrelsen, vilket mötet också godkände. Inga motioner eller förslag hade inkommit.

Valberedningen redogjorde för sitt arbete och framförde förslag på ledamotsposter som måste väljas. Som ordförande valdes Inga-Britt Brage på 2 år och som studieansvarig valdes Rocemarie Beijer 1 år. Alla styrelseledamöter ska vara ordinarie varför Sylvia Eriksson och Monica Hansson valdes som ledamöter på 2 år. Kontaktombud med Kerstin Modin som sammankallande och andra ombud valdes. Som ordinarie revisor omvaldes Christer Nilsson och som ersättare Anna Möllerfält och Barbro Stålered. Till valberedning utsågs Anna Möllerfält, Barbro Jonsson och Anna-Lisa Gefvert.

Mona avslutade mötet och tackade för det hedersuppdrag hon fått som årsmötesordförande i vår förening. Hon berömde den verksamhet vi kunnat hålla trots Covid-19-hindret.

Efter mötet serverades kaffe med hembakat bröd. Anna-Lena Lundén presenterade aktuella resor som PRO Nynäshamn planerat. Om någon är intresserad kan man ringa deras expedition på onsdagar kl 13-15 på 070 5201726. Hon satte även upp information på anslagstavlan i Träffpunkten.

Inga-Britt fortsatte med aktualiteter för PRO Ösmo. Hon påminde om Taco-kväll den 25/2 och våfflor den 8/3 i PRO-lokalen. Vi ser kontinuerligt över våra kostnader och försöker minska dem på olika sätt. Styrelsen har kommit fram till att vi inte längre har råd att låta de som fyllt 90 bli hedersmedlem och slippa avgiften, vilket gäller från 2022. De måste själva betala medlemsavgiften. Enbart de två som sedan tidigare är hedersmedlemmar slipper även i fortsättningen betala avgiften.

PRO har haft uppe i KPR (Kommunala Pensionärsrådet) att vi saknar handikapp-parkering vid vår lokal. Man har nu svarat att det inte går att ordna på grund av att marken är privatägd. Vi har fem parkeringslappar vi kan använda utöver de två platser vi hyr.

Vi funderar på att starta nya cirklar i höst om intresse finns. Några förslag är makramé/pärlbroderi och matlagning. Vi tar gärna emot cirkelförslag och även på teman för Trivselkvällarna. Inga-Britt avslutade med att tacka för att medlemmarna kommit och manade till fortsatt Covid-försiktighet.

Text och foto Ulla Laiho

Årsmötesprotokoll, klicka här.... Pdf, 623.5 kB.