Förening Ösmo

Trivselkväll 2022-10-28

Trivselkväll i PRO-lokalen 2022-10-28

Mörkret faller tidigt den här årstiden men vid PRO-lokalen lyste marschaller upp med ett välkomnande varmt sken.

I lokalen hade Kerstin Modin dukat borden med vita dukar, ljuslyktor och servetter, dekorerat lokalen med ballonger och serpentiner allt i rött, blått och vitt. En välkomstdrink med tilltugg var förberedd.

Kvällens tema var Serbien och färgerna hämtade ur deras flagga. Från 1918 utgjorde Serbien stommen i den sydslaviska statsbildningen Jugoslavien men från och med 2006 är Serbien en självständig stat (bild från Wikipedia).

Grannpuben levererade maten även den på serbientemat – pljeskavica (pannbiff) med stekt potatis, ajvar (kryddig sås), gräddfil, bearnaisesås och hackad rödlök.

Kerstin kontrollerade att allt stämde med planeringen. Inga-Britt Brage var kassör idag. Hon hade varit på ögonbehandling tidigare under dagen och var tvungen att skydda ögonen mot ljus. När hon hälsat alla välkomna med välkomstskål var hon tvungen att åka hem och vila.

Kerstin instruerade i vilken turordning medlemmarna vid de olika borden fick hämta mat för att undvika trängsel. När alla ätit färdigt tog Vera Magnusson tillfället i akt och sålde lotter.

Det här är min tallrik. Har någon undgått att lägga märke till att jag gillar såser?

Alla lät sig väl smaka. Man drack vatten eller egen medtagen dryck till maten. Efteråt serverades kaffe med Inga-Britts vackra och goda morotsmuffins.

Aino Allstrin stod för kvällens underhållning. Hon sjöng en vacker sång om hur positivt det är att vara årsrik.

Christer Nilsson avslutade träffen med att hålla ett högtidligt tacktal till alla som ordnat trivselkvällen. Han berättade att man tidigare varit en grupp på cirka sex medlemmar som arrangerat trivselkvällarna. Han var mäkta imponerad av att så få medlemmar åstadkommer så mycket. Mötet avslutades och det var dags att bege sig hemåt. Vi upptäckte då att Ainos rullator var försvunnen liksom ytterligare en. Det fanns ingen rullator kvar på grund av att någon tagit fel utan slutsatsen blir att de stulits. Det är ett mycket hänsynslöst beteende eftersom det drabbar personer, som har svårt att stå och gå på egen hand och därför är beroende av sitt hjälpmedel. Christer skjutsade Aino hem.

Text och foto Ulla Laiho