Förening Ösmo

Tacoskväll

Trivselkväll med tacos 2022-02-25

Vid entrén flaggades grönt för allt spännande som händer inom PRO. Man lär, skapar, umgås, påverkar och upptäcker sådant som inträffar runt om i samhället och i världen.

Inga-Britt och Kerstin hade med inspiration från Mexico förberett lokalen, pyntat med ballonger och pappersserpentiner, dukat borden där ljusslingor lyste bland serpentinerna.

Sedan beundrade de den nyinskaffade flaggan medan de väntade på medlemmarna. Temat för kvällen var tacos, som är ett mexikanskt sätt att äta olika maträtter i ett tortillabröd. Principen bygger på att brödet fylls och äts för hand, så kallad plockmat.

Det var 23 tacosugna medlemmar som hälsades välkomna av Inga-Britt och Kerstin. Vi är glada att vi kan träffas igen efter perioden med Covid-19, då nästan all verksamhet låg nere.

Maten var beställd hos grannpuben, vars personal bar in den i vår lokal. Till kaffet bjöd puben på små goda, hembakade semlor.

Inga-Britt hade inhämtat information från medlemmar, som hade olika allergier och behövde få anpassad mat. Det serverades både glutenfritt och lakosfritt så att alla hade möjlighet att fylla tallrikarna med de många tillbehören.

Smakerna varierade från milt till starkt – den röda såsen gömd under de frasiga tacochipsen var verkligen het. Det fanns även tortillas, ett mjukt vitt bröd, som man kunde rulla in eller vika ihop med godsakerna inuti. Detta var fredagsmys på hög nivå med god mat och trevliga vänner. Tack alla som ordnade så fint!

Text och foto Ulla Laiho