Förening Ösmo

Medlemsmöte 2022-03-16

Gunnel Svennberg tog glatt emot betalning för dagens förplägnad.

Det var väldigt lite medlemmar som deltog i mötet – bara 27 stycken.

Inga-Britt Brage startade mötet och hälsade alla välkomna. Hon hade mycket och viktig information att förmedla.

Parkeringskort: Inga-Britt fortsatte med att efterlysa ett av våra fem parkeringskort. Korten ska alltid återlämnas efter avslutad vistelse i PRO-lokalen.

Hon påminde om Jobi skor kl 10-12 tisdag 22 mars i PRO-lokalen och tipspromenad kl 13 fredag 25 mars med start vid PRO-lokalen.

En hemlig resa är planerad till 2 maj och hon önskade att de som vill med skriver upp sig på listan senast 6 april. Anmälan är bindande. Vid 30 anmälda kostar resan 1120 sek och 40 anmälda 950 sek. Kaffe, smörgås och varmrätt ingår.

Samorganisationen har årsmöte den 23 mars.

Sanddepå: en medlem efterlyste en sanddepå att använda vid halt väglag. Det finns en bakom affärshuset vid återvinningsstationen men det var oklart om vi fick ta sand där. Vi kontrollerar och återkommer.

Rabatter hos lokala idkare kontrolleras av PRO Samorganisation. Den och vi själva håller på att uppdatera gällande rabatter. Risto, grannpuben, vill presentera sig och sin verksamhet vid något medlemsmöte.

PRO Sorunda har diskuterats på tidigare möten i PRO Samorganisation där representant från distriktet har samverkat. Sorunda har inte någon komplett styrelse. Man har framfört förslag om att Nynäshamn och Ösmo ska betala för lokalen i Stora Vika. Inga-Britt har sagt nej till detta. Medlemmarna på dagens möte instämde i detta.

Cirklar: Inga-Britt efterlyser folk som vill dela med sig av engagemang och kunskap i olika cirklar. I vår lokal finns möjligheter för grupper att träffas regelbundet. Vi samarbetar med ABF för att ge den utbildning och utveckling som behövs för uppdraget. Gunnel Svennberg kommer att starta en datakurs för styrelsemedlemmarna.

Aktiviteter: det finns områden där en grupp kan ansvara för arrangemang med olika aktiviteter exempelvis enligt nedan. Flera kan gå samman och bilda en grupp.

• Friluftsaktiviteter som femkamp på ICA-ängen
  • Aktiviteter i PRO-lokalen, exempel quiz, allsång, tävlingar
  • Trivselkväll

Idégrupp: att få en frivilliggrupp, där ingen från styrelsen ingår, som tar fram förslag på förbättringar och idéer är något styrelsen funderat på. Kan vår lokal bli bättre? Saknas något? Vi söker hela tiden medlemmar som vill vara med och utveckla vår verksamhet.

Våfflor i sockenstugan serveras av PRO den 16-17 juli. De som vill ställa upp ska prata med Eva Andersson. Alla är förstås välkomna att fika och äta våfflor.

Inga-Britt vill gärna ha anmälan till de olika aktiviteterna.

Kerstin hade handlat blommor som hon gjorde i ordning.

Det var köksgruppen, Anna-Lena och Anita, som avtackades för sitt alltid lika uppskattade arbete med att ordna det festligt på våra medlemsmöten.

Vera gick runt bland de kaffedrickande medlemmarna och sålde lotter. Det blir ett värdefullt tillskott i kassan.

Text och bild Ulla Laiho