Förening Ösmo

Brottsofferjouren 2022-11-09

Besök av Brottsofferjouren Haninge, Nynäshamn i samarbete med ABF

Brottsofferjouren är en ideell förening

Före höstmötet för medlemmarna presenterade Brottsofferjouren sin verksamhet. Brottsofferjouren Haninge-Nynäshamn är en politiskt och religiöst obunden ideell förening ansluten till Brottsofferjouren Sverige. Deras uppgift är att erbjuda hjälp och stöd till brottsutsatta, anhöriga och vittnen bosatta i Haninge och Nynäshamn kommuner.

All kontakt med jouren är kostnadsfri och deras stödpersoner har tystnadsplikt. De kan erbjuda någon att tala med, stöd och/eller rådgivning, hjälp i kontakt med myndigheter eller försäkringsbolag samt stöd inför och under eventuell rättegång. Brottsofferjouren hjälper dig med:

• Tid att lyssna och hjälp att formulera det du varit med om genom samtal.
  • Information om hur polisanmälan går till och vad som sker därefter.
  • Hjälp med skadeståndskrav.
  • Information om rättsprocessen.

Talar många olika språk

Behöver du stöd på ett annat språk än svenska eller engelska? Genom Brottsofferjourens Telefoncentral kan du få kontakt med en utbildad volontär som talar ditt språk.

Begreppet brottsoffer

Den som omfattas av FNs definition av brottsoffer kan ställa krav på att få sina rättigheter tillgodosedda. Definitionen i sin helhet återfinns i FN:s deklaration om grundläggande rättsprinciper för offer för brott och maktmissbruk från 1985.

Att ha ställning som brottsoffer ger en rad rättigheter; tillgång till rättvisa, stöd och ekonomisk kompensation. Brottsoffer är den som utsatts för brott. Men inte bara den som är målsägande (som har polisanmält brottet) utan alla som utsatts för brottet. Förutom de direkt utsatta är vittnen, anhöriga och människor som sökt förhindra brott också att betrakta som offer för brott.

Var sker brotten och vilka är de?

Brott, våld och övergrepp förekommer i de flesta samhällsgrupper och drabbar alla människor; barn, unga, äldre, män och kvinnor. Det förekommer på de flesta arenor, i hem, på arbetsplatser.

Exempel på bedrägerier och andra brott

• Lura någon att utföra en sak (alternativ inte utföra) som drabbar offret på olika sätt
  • Göra en investering
  • Lura in någon i en romans (sol- och vårare)
  • Sälja saker som inte finns och ta betalt
  • Försäkrings- och andra bedrägerier
  • Identitetsstöld
  • Bankbedrägerier
  • Ett trafikbrott kan vara ett hedersmord

Hur skydda sig?

• Man kan skaffa digital brevlåda
  • Lägga på luren
  • Spärra sin adress i adressregistret SPAR (Statens personadressregister) för reklam
  • Man kan i SPAR följa vem som sökt efter ens adress

Utsatt brottsoffer

Mona Rudenfelt, medlem i PRO, tog över ordet och berättade om hur hon blivit lurad. Hon hade köpt en mobil och tagit ett nytt abonnemang hos Telenor. När hon kom hem ringde en man, som sade att om hon gav svar före klockan 18 skulle hon få 2000 kronor i senior-rabatt. Han hade hennes uppgifter inklusive bankkortsnummer och verkade mycket förtroendeingivande. Han sade att hon skulle logga in med sin bankdosa, eftersom han inte skulle ha koden, vilket hon gjorde. 2000 kronor är mycket pengar för en pensionär.

Dagen därpå kontrollerade hon sitt konto och upptäckte att det tömts på 34000 sek, som hon skulle ha till en resa hon bokat. Beloppet var uttaget i omgångar om 9000 sek per gång. Hon ringde banken och spärrade sina konton och gjorde en polisanmälan. Hon har hittills fått tillbaka 20000 sek men har ingen förhoppning om att få tillbaka resterande.

Hon nämnde olika ansvariga för bankväsendet, exempelvis Finansinspektionen, som är en statlig myndighet som lyder under finansdepartementet och som ansvarar för tillsynen över företagen som verkar på de finansiella marknaderna och de finansiella marknadsplatserna. Vidare har Finansinspektionen ett övergripande mål att bidra till det finansiella systemets stabilitet och effektivitet samt att verka för ett gott konsumentskydd.

Någon sade att man bara behöver stå för 12000 kronor och att banken ska betala ut överskjutande del av det belopp man blivit lurat på. Allmänna Reklamationsnämndens, ARN:s, har utfärdat en så kallade rekommendation baserad på en prejudicerande dom från i somras 2022, där Högsta domstolen tydliggör hur kundernas agerande ska bedömas. En konsument som till följd av ett bedrägeri hade lämnat ut koden till sitt BankID och svarskoder från sin bankdosa agerade grovt vårdslöst men inte särskilt klandervärt. Konsumenten ska därför inte behöva svara för mer än 12000 kr av de belopp de blivit frånlurade. Den som har utsatts för den här typen av bedrägerier och som tidigare nekats ersättning kan begära att banken omprövar fallet med hänvisning till ARN:s beslut. Många bedrägerioffer, som tidigare nekats ersättning, kan enligt den nya bedömningen ha rätt till ersättning från banken för förluster över 12 000 kronor.

Länktips

https://haninge.boj.se/ Länk till annan webbplats.

Brottsofferjouren Haninge

https://www.arn.se/om-arn/aktuellt/ Länk till annan webbplats.

Allmänna reklamationsnämnden, pressmeddelande

Text och foto Ulla Laiho