Förening Ösmo

Medlemsmöte

Skördemötet 2022-10-12 i vår lokal

Efter att medlemmarna hade betalat och skrivit upp sig på närvarolistan analyserade vår kassör Gunnel Svennberg ett meddelande ordförande Inga-Britt Brage fått på sin mobil.

Det var skördemöte och vi hade bett våra medlemmar ta med gåvor som skulle lottas ut. Generositeten var översvallande. Vi fick använda två bord till de trettionio vinsterna. Rocemarie Beijer skötte glad och lycklig lotteriförsäljningen. Tack alla givare!

De trettio medlemmarna hade bänkat sig vid borden och förde livliga diskussioner medan de väntade på att mötet skulle börja.

Inga-Britt hälsade sedan alla välkomna, idag sittande då hälsan inte är den bästa.

Hon inledde med att berätta att tipspromenaderna med grillning varit mycket lyckade. Hon fortsatte med övrig information.

Hittills har 19 personer anmält sig till den planerade julbordsresan, vilket är för få. Emellertid lyckades Inga-Britt vid diskussion med arrangören Björks Resor ordna så att de ser till att bussen blir full och att resan alltså blir av. PRO får bokade platser reserverade.

Trivselkväll till självkostnadspris är planerad till 28 oktober kl 18.00. Mat levereras från grannrestaurangen och egen dryck tas med. Man får räkna med ett högre pris i år på grund av alla prishöjningar på exempel el och mat.

medlemsträffen den 9 november, då budgeten ska behandlas, kommer Brottsofferjouren för Haninge och Nynäshamn på besök och berättar om sin verksamhet. Brottsofferjouren Haninge-Nynäshamn är en politisk och religiöst obunden ideell förening ansluten till Brottsofferjouren Sverige. Deras uppgift är att erbjuda hjälp och stöd till brottsutsatta, anhöriga och vittnen bosatta i Haninge och Nynäshamn. All kontakt med jouren är kostnadsfri och stödpersonerna har tystnadsplikt.

Vi kommer inte att ha något adventskaffe i år, då besöksantalet varit för lågt. Vi har istället för avsikt att under hösten arrangera ett Afternoon tea.

Cirkelledarna har planerat in nästa års aktiviteter. Vi kommer att ge ut ett medlemsblad där både vår- och höstcirklar 2023 presenteras med respektive startdatum. Tryck- och portokostnaderna hålls nere genom en sådan åtgärd.

PRO-almanackor finns att beställa – lista finns i lokalen.

Seniormässan hölls 4-6 oktober, där PRO Stockholms län deltog. Här fanns ett stort antal utställare med det mest varierande utbudet av produkter och erbjudanden. Generellt var det färre besökare i år.

Arbetet med skrivelse avseende brist på fotvård med medicinsk utbildad personal i Ösmo fortsätter. Närmaste finns på Muskö, vilket medför resekostnader.

Nyble hembygdsgård är igång med loppis-bord att hyra. Det bör vi kunna delta i vid något eller några tillfällen. Vi behöver folk som ställer upp. Inga-Britt kommer att delta i julmarknaden och sälja PRO-saker.

Vi efterlyser folk som vill ställa upp på våra olika arrangemang. Närmast behöver vi nya till köksgruppen. Vi är även intresserade av om någon kan ställa upp vid tillfälliga arrangemang, exempelvis trivselkvällar, Afternoon tea, tipspromenaderna.

Vi har fått förfrågan från Elgiganten i Nynäshamn om vi önskar att de håller en kurs för mobiltelefoner, ungefär på samma sätt som tidigare 2021. Deltagande innebär en kurskostnad. Inget bestämdes på mötet. Vi undersöker om det finns andra som utan kostnad kan utbilda oss.

Vi har fått förfrågan om någon kan delta i nattvandringar i Ösmo. Två eller tre personer ska gå tillsammans. Inga-Britt kontaktas om någon är intresserad. Det är Nynäshamns kommun som ger ett föreningsbidrag under hösten 2022 för nattvandring alla fredags- och lördagskvällar vecka 38-52.

Inga-Britt uppmanade alla att framföra önskemål om resor och nya cirklar.

Hon avslutade mötet med att informera att hon på grund av hälsoskäl kommer att avgå som ordförande vid årsmötet 2023. Hon behåller resorna. Valberedningen är informerad. Det finns förslag om fyllnadsval till ny ordförande, vilket också framförts till valberedningen.

Efter all information serverades kaffe med goda smörgåsar.

Köksgruppen har som vanligt lyxat till mötet. Tack för det!

Inga-Britt avslutade mötet och tackade på nytt givare till skördelotteriet och även alla som köpt lotter.

Text och bild Ulla Laiho