Förening Ösmo

Medlemsmöte 2022-04-13

Medlemsmötet 2022-04-13 i PRO-lokalen Ösmo

Inga-Britt Brage hälsade välkommen genom att testa den nya trådlösa Mygg- och Headset-mikrofonen. Den gör att man kan agera ”hands free” för att lättare kunna hantera blädderblock och lösa papper, som man måste bläddra i. Den fungerade mycket bra och vi som har hörselhjälpmedel hade inga problem att höra.

Det var med stort beklagande Inga-Britt konstaterade att bara 16 medlemmar av våra cirka 230 hade kommit och av de närvarande var hälften styrelsemedlemmar. Det påverkar vår ekonomi negativt att inte fler kommer eftersom exempelvis lottförsäljningen drar in pengar. Hon är mycket orolig för framtiden om inte fler kommer. Vi har precis fått information att PRO Sorunda avvecklar sin förening och har sagt upp sin lokal i Stora Vika på grund av bristande intresse, så att de inte ens får ihop folk till en styrelse.

Inga-Britt informerade därefter att den hemliga resan fick inställas på grund av för få anmälda. Hon påminde sedan om planerade aktiviteter.

Tipspromenad 22 april kl 13 samlingsplats/målgång vid bensinmacken (OBS) – ställs in vid dåligt väder.

Den 26 april kl 18 har Rocemarie sammanträde för cirkelledarna för att planera höstens cirklar.

Vårtallrik serveras 11 maj kl 14 i PRO-lokalen - anmälningsblankett är uppsatt i lokalen – anmälan är bindande - självkostnadspris. Sista anmälningsdag 1 maj.

Resor Allsång Yxlö 16 juni kl 18.30-20.00. 195 kr/person, Husbandet med Per och Roffe spelar. Fika med dopp ingår i priset samt en lott på entrébiljetten med chans att vinna priser. Vi får planera samåkning med bil.

Våfflor i sockenstugan 16-17 juli – intresserade att hjälpa till anmäler sig till Eva Andersson. Övriga är välkomna att besöka och njuta av kaffe och våfflor till en billig penning.

Medlemmarna diskuterade vad man kan göra för att öka intresset för månadsmöten och cirklar. Inga-Britt önskade att man skriver ner förslag på papper, som man lägger i hennes inkorg vid skrivbordet eller i förslagslådan i entrén.

Vi fick några förslag på teman och cirklar under mötet. När det gäller att bjuda in underhållare och andra måste vi ha i åtanke att vår ekonomi är begränsad:

Bjuda in någon som berättar om antika saker, alternativt kombinerat med en ”Antikrunda” – medlemmarna kan ta med sig en sak och få den bedömd

Efterlysa lokala förmågor som vill uppträda – kända och okända

Klimatförändringar

Utvandring från Nynäshamns kommun

Med herrarna i åtanke framfördes följande förslag

Historia – man kan välja ett område eller en tidsepok man är intresserad av

Göra i ordning smörgåsar, smörrebröd

Text och foto Ulla Laiho