Förening Ösmo

Jultallrik 2022-12-07

Vår kassör Gunnel Svennberg tog emot betalning för jultallriken till det fashionabla priset 200 kronor. ICA Supermarknad, Ösmo, hade skänkt en stor korg med varor, vilken vi lottade ut till närvarande, betalande medlemmar, en lott var så att alla fick lika stor vinstchans.

Borden var förberedda dukade i vitt och rött. Gunhild Serrander har gjort de vita ljushållarna, där Kerstin Modin gömt en batterihållare till ljusslingan hon lagt på den röda duken. Inga-Britt Brage hade vikt servetter med besticken nedstoppade.

Kockar till julmaten var Kerstin och Sten Tinggren. De har hållit på länge med alla förberedelser. Sten hälsade alla välkomna och hoppades att maten skulle smaka.

Vävstolarna hade fått flytta på sig och bord hade placerats i utrymmet, där maten serverades. Det var så mycket rätter att välja bland eller att ta lite av allt, exempel fem sorters sill, ägg, lax, bröd ...

… skinka med senap i olika smaker, ost, korv, prinskorv, leverpastej, gurka, rödbetssallad, kalvsylta. Allt finns inte med på bild – köttbullar, korv, Janssons frestelse som Eva Anderson gjort, rödkål, brunkål, potatis, som stod på plattor för varmhållning.

Medlemmarna bildade kö runt bordet med alla rätter. Det var en härlig doft i rummet.

Allt var fantastiskt gott, hemlagat, fräscht, vackert. Man var helt enkelt tvungen att ta påfyllning.

Dryck ingick och man kunde välja bland Julmust, Loka och Perlenbacher Lager och kaffe efter maten. Barbro Jonsson tog ton och alla stämde in i ”Hej tomtegubbar slå i glasen”.

Till efterrätt serverades Ris à la Malta med saftsås och apelsinklyftor i sockerlag. Kaffe med rullrån som slutkläm på måltiden.

I en korg respektive en säck hade julklappar samlats. Alla som ville ha en julklapp fick lov att också ge en. Värdet i år var bestämt till cirka 30 kronor.

”Ho, ho, ho!” Plötsligt kom jultomten. Han var fortfarande mycket ung – skägget hade inte vuxit ut ännu. Han spejade och undrade ”finns det några snälla barn här”. Han bar den tunga julklappssäcken över axeln.

Jo, han hittade massor. Nästan femtio medlemmar hade tackat ja till julbord och julklappar.

Även för stora barn är det spännande att öppna paket. Här är mitt paket med en anvisning på där det stod ”vart du dig i världen vänder, detta är för dina händer” – smart och roligt.

Kerstin hjälpte till att dela ut julklapparna som låg i korgen. Här får hennes absoluta favorit alla kategorier i sitt paket. Och man kan se att favoritskapet är ömsesidigt.

Inga-Britt tog upp frågan att det saknas fotvård utförd av fotterapeut i Ösmo. PRO Ösmo har skrivit ett brev ställt till Vårdcentralen i Ösmo, att vi önskar att de medverkar till att vi får tillgång till lokal med professionell fotvård i Ösmo, som vi hade tidigare. Lista med namninsamling skickades runt så de som stödde frågan kunde skriva på. Inga-Britt kommer personligen att lämna in den till vårdcentralen.

Bland sista punkt på dagens evenemang var lottdragningen av den fina korgen, som ICA Supermarket, Ösmo, har skänkt. Turgumman Monica Björk gratuleras och jultomten Christer studerar innehållet i korgen, som paret välförtjänt tar med sig hem.

Med en applåd tackade Gunhild Serrander å sin och medlemmarnas vägnar de som lagat den goda maten och alla andra som hjälpt till med det fina arrangemanget.

Sist men inte minst avtackades kvällens viktigaste personer, Kerstin och Sten, med en blombukett av Inga-Britt.

Styrelsen önskar er alla En God Jul!

Text och foto Ulla Laiho