Förening Södra Hagunda

Verksamhetsberättelse 2016

Verksamhetsberättelse för år 2016

Styrelsen för pensionärsföreningen PRO SÖDRA HAGUNDA får härmed avge följande berättelse över verksamheten 2016.

Medlemsantalet är den 31 december 2016, 272 st.

Styrelsen har haft 6 protokollförda möten under 2016. Medlemmarna har varit kallade till 6 föreningsmöten inkl årsmötet.

Styrelsen och kommittéer har haft följande sammansättning.

Ordförande Erik Wall

Försäkringsansvarig Christer Borgström

Hemsida Christer Borgström

Lotterikommitté Anna-Lena Bröndbo-Lernskog och Agneta Jansson

Festkommitté Alf Lundén, Elsie Walther, Ann-Marie Kumm, Göran Eriksson, Siv Eriksson och Elisabet Jansson.

Teaterombud Vakant

Trafikombud Sten-Erik Öjdahl

Pressreferent Elsie Walther

Årsavgiften för år 2016 är 295:-

Avlidna medlemmar under året.

Rune Carlsson, Åke Eriksson, Lars Fredriksson, Börje Wickstrand och Karin Lindkvist och Ingrid Eriksson.

AKTIVITETER UNDER VERKSAMHETSÅRET

I början av året inbjöds alla, som blivit nya medlemmar under 2015 till informationsträff i bygdegården. Styrelsen och förtroendevalda deltog och presenterade sig och den verksam-het de ansvarar för. Kaffe med gott hembakt bröd serverades. Vi hoppas nu att vi får se våra nya medlemmar på möten och deltagande i aktiviteter i fortsättningen.

En bussresa till Sjöhistoriska muséet den 28 januari med 21 intresserade personer.

Ett mycket intressant studiebesök på Industriminnesföreningen i Uppsala gjordes i mars.

För att ge medlemmarna möjlighet att se vad som finns i resor kallades till ett möte i bygde-gården 22 mars. Intresset var mycket stort, 42 personer hade hörsammat kallelsen.

6-7 mars deltog några medlemmar i en bussresa till Göteborg för att där deltaga i Bingo-

Lotteriet.

27/4 gjordes en bussresa till Västmanland för att se förödelsen efter en av de största skogs-bränderna i vår tid.

En mycket uppskattad resa är de sedvanliga till Eckerö, den 10/5 bar det av dit med start från Ramsta macken.

Vårfesten hölls den 13 maj och var som tidigare år knyt. Mac Olsson spelade dansmusiken.

10/8 Friluftsdag i Ramsta. Som vanligt med 5-kamp, det gäller att kasta stövlar i en ring, rulla olika bollar på brädor och kasta bollar i ett hål i väggen och pilkastning. Dessutom gäller att kunna svara rätt på en del kluriga frågor. Den som gör allt detta bäst erhåller pris. Avslutning med kaffe och gott bröd.

Med egna bilar gjordes ett besök till Fjällnora som en trevlig utflykt den 7/6.

Med buss tog vi oss ut på en längre resa till Dalarna och Husbyringen den 14/6.

30/6 fanns Lill-Babs på Skogsvallen i Östervåla och ett antal medlemmar passade på att

fira i folkparksmiljö.

Trädgårdarna i Enköping har ju låtit tala om sig i många år nu och den 14/7 gjordes ett besök med egna bilar och på plats transport med Parktåget för att njuta av all vacker grönska.

Och den 28/7 startade en fullsatt buss mot hemligt mål. En resa som varje år emotses med stor spänning. Denna gång gällde besöket Hälsingland och världsarvet Hälsingegårdarna,

Den 3/9 var det återigen resa med egna bilar till Fjällnora.

8-13/9 Resa till Skottland. För att vara väl uppdaterad inför resan har studiecirkel om res-

målet pågått under året. 4 gånger har resenärerna träffats och pluggat in resan.

22/9 Var medlemmarna kallade till Nyby för att informeras om nya spännande resmål.

29/9 Smakresa till Åland. Mat åts hos kändiskocken Björklund i Smakbyn.

1/10 Teaterresa till Stockholm och Oscarsrevyns 110 årsjubileum.

Mannekänguppvisningen den 18/10 blev som vanligt en höjdpunkt många medlemmar kom till bygdegården för att spana. Nofa höll med kläderna och medlemmar ur föreningen visade upp plaggen med finess. Kaffe med dopp efteråt förstås. Under en vecka efter visningen fanns möjlighet för medlemmarna att hos Nofa inhandla kläder med rabatt.

28/10 Drog några medlemmar till Storgatan 11, Uppsala, för en Pubkväll.

18/11 Firade föreningen 50 år. 93 medlemmar deltog och festligheten hölls på restaurang Sven Duva i Uppsala. Mattias Janssons grupp svarade för dansmusiken. Boulespelare som

lyckats bra under året tilldelades diplomer.

6-7/12 Cinderella kryssning med julbord.

9/12 Lucia i bygdegården. Barn från Ramsta skola deltog med luciatåg och sång, sjöng gjorde också vår egen sånggrupp. Eleonora Melkersson och Britt Karin Ekstrand från kyrkan roade med en ”På spåret” tävling.

AKTIVITETSGRUPPERNA

CIRKLARNA Läsecirkeln, under ledning av Margit John, hade som tema under våren boken ”Brännmärkt” av Ingelman-Sundberg, som handlade om Hansatiden och hur bagarhustrun Anne Persdotter börjar ett nytt liv I Stockholm efter att båten från Lybeck förlist. Under hösten var temat ”Sågverksungen” som handlar om sågverksarbetarnas levnadsvillkor på Svartviks sågverk när arbetarna strejkade.

AKVARELLEN målarcirkeln, utövar sin verksamhet i Uppsala-Näs församlingshem under ledning av Gunilla Orvehag.

FILM Nytt för året är att gå på bio tillsammans. Annons sker i UNT på lördagen, de som önskar se filmen kommer till biografen på söndagen. Efter föreställningen avslutas med kaffe på något konditori där det kan utbytas synpunkter om filmen.

LINEDANS Under ledning av Marja Öhman dansas linedans varje måndag, vår och höst, i Ramsta bygdegård.

STAVGÅNG Med utgång från Hammarskog gör ett antal medlemmar promenader, med eller utan stavar, varje tisdag.

SITTGYMPA Onsdagar sittgympas det i Ramsta bygdegård under ledning av Anna-Lena Bröndbo-Lernskog.

BANGOLF Under juli spelas bangolf vid Cap, Uppsala.

BOULE Under höst-vinter har träning pågått i Gottsundahallen tisdagar och i Ramsta bygdegård onsdagar. Under sommarperioden tränas på Hammarskog.

Många tävlingar har spelats under året, på fredagar har olika lag tävlat i Gottsundahallen 19 gånger.

I Panterbouletävlingen som sträcker sig över vår och höst har 3 lag deltagit. Dessutom med mycket gott resultat då ett av våra lag vann grupp 2. Vårt lag bestod av Christer Borgström, Margareta Asplund och Leif Eriksson.

I Seniorcupen Mariehamn dem 25-26/5 deltog 4 lag, även här med gott resultat då ett av lagen blev total-trea bland drygt 100 lag. Deltagare i laget är Leif Eriksson, Håkan Eriksson och Gunnar Nyman.

Föreningen har deltagit i flera tävlingar under året: 18/7 Öregrundskulan med 5 lag,

Enakulan Enköping 3 lag, 13/9 Boulens dag Björklinge 3 lag.

Vi mötte PRO NORRA HAGUNDA två gånger under året, först i Vänge under våren där vår förening vann och senare på hösten i Hammarskog där Norra tog hem segern.

BOWLING Medlemmar som spelar bowling tränar varje fredag i Fyrishov. Många tränar ytterligare l dag i veckan. Även bowlingspelarna var över till Mariehamn på Åland den 25-26/5 och tävlingsspelade i Seniorcupen.

SÅNGGRUPPEN Tyvärr har gruppens medlemmar minskat, trots att vi gjort reklam för oss i olika sammanhang. Vi är ett tiotal medlemmar i gruppen, som träffats i stort sett varannan fredag både under vår- och hösttermin. Höstterminen har vi hankat oss fram trots att Eleonora varit sjukskriven. Rune Jansson, Seved Thunberg och undertecknad har försökt att

musikaliskt öva oss igenom ett antal gamla och nya sånger.

Under året har vi sjungit en gång i kyrkan, det var vid påsk. Vi har även sjungit på Dalby-hemmet vid tre tillfällen. De är roligt att se de boendes miner när de känner igen de gamla sångerna. Vi har även deltagit i våra medlemsmöten och stått som ansvariuciafirandet

som har blivit en tradition sedan några år.

Inför det kommande året hoppas vi på flera sångare i gruppen, och ser med tillförsikt fram mot ett givande sångarår.

Erik Wall, cirkelledare.

SÄV-GRUPPEN 2016

Vi har besökt Dalbyhemmet tre gånger under våren varav en gång träff med hemmets chef Kristina Karlsson. I januari hade vi ett möte med aktiveringsterapeuten Mari. Hon var då vikarie som samordnare av verksamheten vad gäller intagning av boende. En gång på sen-hösten har vi varit med när personalen haft månadsgenomgång av läget och planering av verksamheten.

Under året har vi varit kallade 2 gånger till informationen på UPS där vi fått information om läget i stort i kommunen.

Eftersom det blir övertagande av verksamheten med privat huvudman, är det en viss osäker-het om framtiden. Vi hoppas att verksamheten kommer att drivas i samma anda som nu.

Enligt vår mening är verksamheten av god kvalitet, där man tar tillvara de boendes önskningar.

För gruppen

Solveig Wall Irene Ahlsén

Styrelsen vill tacka alla medlemmar för det gångna året med ett särskilt tack till alla som engagerat sig i alla våra olika aktiviteter. Allt från cirklar, resor friskvårdsaktiviteter, servering och lotterier.

Vi hoppas på ett aktivt och lustfyllt 2017.

VÄL MÖTT

STYRELSEN