Förening Södra Hagunda

Verksamhetsplan 2024

Planen inför 2024 delas upp i tre huvudområden.

1. Ett antal av våra medlemmar kommer sällan eller aldrig på våra möten. Orsakerna tros vara antingen svårigheter att ta sig till mötena eller ointresse för de verksamheter vi har att erbjuda. Vi har därför sökt 5000 kronor från Uppsala Kommun för att möjliggöra aktiviteter i mindre grupper för en verksamhet som vi kallar ”prat och resultat”. Den verksamheten ska delvis vara uppsökande och erbjuda skjuts till dem som har svårt att ta sig mötesplatsen. Grupperna ska vara små (max 10 personer) och erbjuda aktiviteter som matlagning för herrar/ensamstående, utbyte av livsberättelser, bakkurs, studera Lars Lerins måleri, laga en enklare sopplunch tillsammans, mm.
Målet är att kunna erbjuda åtminstone två aktiviteter i höst.

2. Rekrytering av yngre pensionärer. Vi antar att yngre pensionärer lever ett aktivt liv och är intresserade av mer utmanande aktiviteter. Stå- och sittgympan är flitigt besökt och kan eventuellt locka fler yngre pensionärer. Vi har ansökt om 5500 kronor för att kunna köpa in träningsredskap och utveckla cirkelträningen.
En tuffare vandringsgrupp ”Frilufsarna” startar upp och erbjuder längre dagsvandringar. Ett antal vandringar är planerade under året.
En nybörjargrupp för line-dance startades upp redan i höstas och verkar fånga upp ett lite yngre klientel.

Målet är att kunna rekrytera 5 yngre pensionärer.

3. Förvaltning av pågående verksamhet. Ett gediget program finns för 2024 med föreningsträffar, påsk- och jullunch, föreningsbingo, ett antal resor, pubafton, studiebesök och mannekänguppvisning. Grupper för boule, bowling, bangolf, linedance, läsecirkel, motion och sång finns. Shuffleboard kommer eventuellt att starta upp.
Vi har fått in en hel del idéer och önskemål från våra medlemmar inför nästa år. Listan bifogas.

Målet är att bibehålla samma nöjdhet som förra året samt att erbjuda 1 – 5 av de önskemål som fanns på listan från våra medlemmar.