Förening Maria

Kultur och andra upplevelser våren 2024

Du kan se intressanta filmer tillsammans med andra filmentusiaster i PRO Marias egen filmklubb, spela schack eller besöka konstutställningar i vår konstklubb.

Vi har också kulturaktiviteter och andra upplevelser tillsammans med andra PRO-föreningar på Södermalm. Ofta har vi kulturinslag, sång, musik eller något spännande föredrag i samarbete med ABF.

PRO Maria/Gamla stans aktiviteter

Filmklubben

Vi kollar på nya, spännande, romantiska, dramatiska filmer.

Första helgfria måndagen i varje månad träffas vi på biografen Victoria, Götgatan 67. Det är på eftermiddagen vid 14-15-tiden som vi ses. Efter filmen tar vi gärna ett glas vin, öl eller något annat och pratar om vad vi tyckte om filmen. Du får alltid, via mejl, veta vilken film som vi ska se.

Kontaktperson för filmklubben är Iskra Crisi, mobil 070 630 8065,
e-post iskra.crisci@gmail.com

Konstklubben

Galleri, museum, konstnärsateljé. Konstklubben styr mot olika platser där vi möter konst och kultur. Konstklubben ses andra onsdagen i månaden. Vi träffas klockan 13.00. Ibland är det gratis och ibland får du betala. Vi försöker ta en kopp kaffe och snacka lite efteråt. Har du frågor, ring mobil 070 8262832 till Per Rudin

Seniorschack

Varje tisdag klockan 13.00 – 15.00 spelar vi schack. Vi spelar i Seniorschacks lokaler på Ringvägen 9, huset inne på gården. För våren 2024 börjar vi att spela i slutet av januari. Det är cirka 40 medlemmar som spelar regelbundet. Det finns plats för fler. Ring Boel Holst om du vill ha mer information, tel 070 582 7401.

Sommarfika

Kvar i stan?? Då kan du komma till parken vid Södermalmsskolan, Timmermansgatan. Du får träffa andra sommarlediga seniorer och du får en mugg kaffe och en bulle. Det kostar ingenting. Håll utkik på e- mejl eller via sms. Vi träffas klockan 13.00 och snackar i cirka en timme om ditt och datt.

Aktiviteter med andra PRO-föreningar på Söder

Aktiviteter med kultur och andra upplevelser sker i samarbete med övriga PRO-föreningar på Södermalm och i samarbete med ABF Stockholm.

Vecka 15 i april Guidad visning av Riksdagshuset

Datum för visningen är inte klart men blir preliminärt vecka 15 i april. Definitivt datum, sista anmälningsdatum mm kommer via mejl i början av året. Kontaktperson Lena Schölin, 070-8454323, lena.scholin@gmail.com.

Onsdag 17 april kl 13.00 Hornsgatans Historia – vandring

Här finns historiska och vackra byggnader som rymmer fascinerande historier. Om Hornsgatspuckeln, Maria Magdalena kyrka, Bellman, Mariatorget, Swedenborg mm. Vi möts vid restaurang Blå dörren vid Slussen. Anmälan till Per Rudin, 070-8268203. Pris: 200 kr, betalas senast 12 april till PRO Marias plusgiro 115873-2. Ange namn och ”Hornsgatan”. 5

Onsdag den 17 april kl. 13.00 Informationsträff med trafikregionrådet Anton Fendert

Anton Fendert i den styrande mittenkoalitionen i Region Stockholm berättar för oss om trafikpolitik. Det görs med ett pensionärsperspektiv. Vi kan ställa frågor om t.ex. kollektivtrafiken. Lokal: Svärdet på Tanto Seniorlokus, Rosenlundsgatan 44A. Ingen avgift, ingen anmälan behövs.

Torsdag 18 april kl 13:50 – ca 15.30 Julius hus, Bondegatan 21

Julius hus uppfördes av Julius Westerdahl år 1889, som spisbrödsfabrik och privatbostad. Julius salonger är bevarade i samarbete med Stockholms Stadsmuseum. Mixen av sent 1800-tal och 1920-tal ger Julius hus en fascinerande kontrast. Det finns 10-20 platser. Hiss finns vid ingången från gården. Anmälan senast 2 april till Christina Rogala, christina@rogala.com alt sms till 070- 2372360. Pris: 150 kr, betalas till PRO Sofia, plusgiro 841373-4 senast 2 april. Ange ditt namn och ”Julius hus”.

Onsdag 24 april kl 13.00 Vandring i Midsommarkransen

Birgitta Dahl tar oss med på en historisk vandring i Midsommarkransen. Vi får intressanta berättelser under promenaden. Vi möts i T-banan (utanför spärrarna). OBS! Inställes vid regn! Anmälan till Lisbeth Gustad, tel/sms 070-3479056.

Torsdag 25 april kl 13.00 Judiska museet, Själagårdsgatan 19 i Gamla Stan

Judiska Museet har öppnat i Sveriges äldsta bevarade Synagoga mitt i Gamla Stan. En tidsresa för det judiska kulturarbetet genom svensk historia. Samtidskonsten har också en självklar plats, som påminnelse om länken mellan då och nu. Kom till judiska museet och ta del av den judiska tankevärlden, judisk praktik och nya perspektiv på svensk historia. Pris: 80 kronor som betalas i kassan. Intresseanmälan sänds till siw@warstedt.eu alt 073-5400760.

Torsdag 16 maj kl 14.00 Götgatans historia – vandring

Vi möts på Mariagränd (Götgatsbacken). Häng med på en underhållande vandring med Peter Frisk som tar oss med på en spännande tur med intressanta historier om en av stans mest varierade storgator, Söders pulsåder, Götgatan. Anmälan till Per Rudin, 070-8268203. Pris 200 kr betalas senast den 13 maj till PRO Marias plusgiro 115873-2. Ange namn och ”Götgatan”.

Fredag 17 maj kl 12.15 Snus- och Tändsticksmuseet, Gubbhyllan på Skansen

Vi möts vid huvudentrén till Skansen och går gemensamt till Gubbhyllan. Efter visningen kan man fika, äta på Gubbhyllan eller gå en promenad. Vi har 20 platser. Obs! museet har inte hiss. Anmälan senast 3 maj till Christina Rogala, christina@rogala.com alt sms till 070-2372360. Pris: 100 kr och entré till Skansen ingår. Betala till PRO Sofia, plusgiro 841373-4 senast 3 maj. Ange ditt namn och ”Tändsticksmuseet”.

Torsdag 30 maj Hemlig resa

Varken pris eller avresetid är klart i skrivande stund. Vi startar från Göta Lejon, Götgatan 55. Intresseanmälan till Maj Lovén tel. 073-3929721 eller majlo1946@gmail.com senast 28 april. Researrangör: Högbergs Buss, som också fakturerar respektive resenär.