Förening Maria

Kultur och andra upplevelser våren 2024

Du kan se intressanta filmer tillsammans med andra filmentusiaster i PRO Marias egen filmklubb, spela schack eller besöka konstutställningar i vår konstklubb.

Vi har också kulturaktiviteter och andra upplevelser tillsammans med andra PRO-föreningar på Södermalm. Ofta har vi kulturinslag, sång, musik eller något spännande föredrag i samarbete med ABF.

PRO Maria/Gamla stans aktiviteter

Filmklubben

Vi kollar på nya, spännande, romantiska, dramatiska filmer.

Första helgfria måndagen i varje månad träffas vi på biografen Victoria, Götgatan 67. Det är på eftermiddagen vid 14-15-tiden som vi ses. Efter filmen tar vi gärna ett glas vin, öl eller något annat och pratar om vad vi tyckte om filmen. Du får alltid, via mejl, veta vilken film som vi ska se.

Kontaktperson för filmklubben är Iskra Crisi, mobil 070 630 8065,
e-post iskra.crisci@gmail.com

Konstklubben

Galleri, museum, konstnärsateljé. Konstklubben styr mot olika platser där vi möter konst och kultur. Konstklubben ses andra onsdagen i månaden. Vi träffas klockan 13.00. Ibland är det gratis och ibland får du betala. Vi försöker ta en kopp kaffe och snacka lite efteråt. Har du frågor, ring mobil 070 8262832 till Per Rudin

Seniorschack

Varje tisdag klockan 13.00 – 15.00 spelar vi schack. Vi spelar i Seniorschacks lokaler på Ringvägen 9, huset inne på gården. För våren 2024 börjar vi att spela i slutet av januari. Det är cirka 40 medlemmar som spelar regelbundet. Det finns plats för fler. Ring Boel Holst om du vill ha mer information, tel 070 582 7401.

Sommarfika

Kvar i stan?? Då kan du komma till parken vid Södermalmsskolan, Timmermansgatan. Du får träffa andra sommarlediga seniorer och du får en mugg kaffe och en bulle. Det kostar ingenting. Håll utkik på e- mejl eller via sms. Vi träffas klockan 13.00 och snackar i cirka en timme om ditt och datt.

Aktiviteter med andra PRO-föreningar på Söder

Aktiviteter med kultur och andra upplevelser sker i samarbete med övriga PRO-föreningar på Södermalm och i samarbete med ABF Stockholm.

Torsdag 16 maj kl 14.00 Götgatans historia – vandring

Vi möts på Mariagränd (Götgatsbacken). Häng med på en underhållande vandring med Peter Frisk som tar oss med på en spännande tur med intressanta historier om en av stans mest varierade storgator, Söders pulsåder, Götgatan. Anmälan till Per Rudin, 070-8268203. Pris 200 kr betalas senast den 13 maj till PRO Marias plusgiro 115873-2. Ange namn och ”Götgatan”.

Fredag 17 maj kl 12.15 Snus- och Tändsticksmuseet, Gubbhyllan på Skansen

Vi möts vid huvudentrén till Skansen och går gemensamt till Gubbhyllan. Efter visningen kan man fika, äta på Gubbhyllan eller gå en promenad. Vi har 20 platser. Obs! museet har inte hiss. Anmälan senast 3 maj till Christina Rogala, christina@rogala.com alt sms till 070-2372360. Pris: 100 kr och entré till Skansen ingår. Betala till PRO Sofia, plusgiro 841373-4 senast 3 maj. Ange ditt namn och ”Tändsticksmuseet”.

Onsdag 22 maj Blockmakarens Hus OBS! Fåtal platser kvar!

Det återställda huset berättar om livet i bostadsbristens Stockholm vid 1900-talets början. Vi träffas på Stigbergsgatan 21 klockan 12.45, den 22 maj. Visningen är klockan 13.00. 15 personer får plats.

Anmälan till Maj Lovén 0733-929 721 eller majlo1946@gmail.com senast 8 maj. Kostnad 185 kronor betalas senast 8 maj till PRO Katarinas plusgiro 79 77 46-5.

Torsdag 30 maj Hemlig resa

Varken pris eller avresetid är klart i skrivande stund. Vi startar från Göta Lejon, Götgatan 55. Intresseanmälan till Maj Lovén tel. 073-3929721 eller majlo1946@gmail.com senast 28 april. Researrangör: Högbergs Buss, som också fakturerar respektive resenär.