Förening Flen

Denna onsdagsträff, som samlade femtiotalet medlemmar, var fullspäckad med information.
Ordf. Bo Karlsson inledde med att rapportera från sommarens PRO-kongress. Tvåhundra distriktsombud från landet hade deltagit och över trehundra motioner behandlats. PRO Riks beslutade att höja medlemsavgiften med 20 kr. Christina Tallberg omvaldes till ordförandeposten fyra år till. Folkhögskolan i Gysinge kommer att få fler filialer i landet, bl. a. i Göteborg. Man vill ha bättre information om bostadstilläggen. Man vill också, att pensionärer skall beredas plats äldreboende, när de så önskar, utan biståndsbedömning. Folkbildning, där digital kunskap ingår, är viktig. Information och träning för att undvika fallolyckor bör erbjudas. 1000 personer per år dör till följd av fallolyckor. Hjälpmedel bör ingå i högkostnadsskyddet och även tandvård. Detta bara några av alla frågor som togs upp.
Personer över 75 år kan i dag få bistånd utan prövning 2 tim per vecka.
Hjördis Andersson kunde berätta, att vi kan få äta julbord på Åsa även i år. Hon vill också starta en”Doro-klubb” på söndagar. Information om planerade resor lämnades också, både längre . som till Prag och Portugal till våren, och kortare, som till Hjalmar-revyn och Erikslunds köpcenter med IKEA.
Britt-Marie Lindh, som har hand om studiecirklar, kunde berätta bl a. att en matlagningskurs för herrar ligger i startgrparna.
Som vanligt serverades kaffe och smörgåsar.
Dagen avslutades med lotteridragning.
/ Mona S