Förening Ramsele-Edsele

Oktobermötet 27/10 2022

Med ”Alexander’s ragtime band” som start blev stämningen hög från första början på månadsmötet. Det var Anders Sundberg och Karl-Göran Hammarberg som stod för underhållningen. De har en bred repertoar där alla kunde får lyssna till sina favoriter. När sista låten spelats belönades spelemännen med stående ovationer!

Bild: Elisabeth Bystedt

Ordförande Henry hälsade välkommen och gladdes över att vi var ca 70 som kommit till mötet. Han lämnade en kort rapport från ett möte med Pensionärer i samverkan PIS som Inger, Bengt och han deltagit i. Henry, Elisabeth och Kristina har också deltagit i distriktets höstmöte i Härnösand. Kristina informerade om två studiecirklar som kommer att starta inom kort. Den ena är kunskap om mobilens möjligheter i cirkeln ”digitala klyftan” och den andra viktiga är hjärt- och lungräddning där även hemberedskap ingår. Hemberedskap vill ge oss ökade kunskaper om kommunens krisberedskap och stärka vår egen förmåga att hantera konsekvenserna av en kris.

Friskvård och motion premierades då tre vinnare drogs bland dem som lämnat in sommarens friskvårdskort. Inger delade också ut vinster till motionslådornas besökare. Motionslådorna, som är ett samarbete med Röda Korset, har varit utplacerade i Edsele och Ramsele under sommarmånaderna.

Under fikapausen såldes lotter och det dignande vinstbordet innehöll bland annat hembakat och andra godsaker. Allt skänkt av medlemmarna.

Som vanligt innan vi skildes åt varnade Henry oss för kommande halka och påminde också om hur viktigt det är att synas när vi är ute i höstmörkret. Han avslutade dagen med att tacka köksflickorna, Anders och Karl-Göran, skrivtolken Rose-Marie och alla som skänkt dagens 35 vinster.

Text: Kristina Jönsson