Förening Ramsele-Edsele

Luciafest 2013

Personer framför träd

Luciafest 2013

12 december inbjöd PRO Ramsele-Edsele till luciafest. Nästan 100 personer kom, däribland 6 nya medlemmar som fick var sin skraplott.

Medan gästerna bänkade sig spelade Bure och Karin trevlig musik. Redan vid dörren serverades glögg och pepparkaka.

PRO-kören inledde mötet med två julsånger. Efter en kort information om framtiden för Folktandvården i Ramsele, om cirklar som startar i början av januari samt redovisning av insamlingar till Filippinerna, dämpades belysningen för att ta emot lucior och tomtar från dagis. Sedan de sjungit många fina julsånger, gick de runt mellan borden så att alla skulle få se dem. Alla närvarande blev tillsagda att inte ta några bilder på barnen, vilket åtföljdes.

Bures tog vid igen medan gröten med tillbehör bars fram. Maten tystade inte munnen denna dag utan ett trevligt sorl hördes. Detta fick ett abrupt slut när en lucia med två tärnor uppenbarade sig. Tre förtjusande herrar överraskade alla med specialskrivna texter och skön sång. Nu kunde fotograferna få sitt lystmäte. Lägg märke till de moderna och miljöanpassade ljusen i luciakronan!

Efter detta trevliga avbrott fortsatte ätandet. Vid kaffet såldes lotterier med skänkta vinster.

Dagen avslutades med mer musik av Bures och ytterligare två julsånger av kören. Ordförande Stig tillönskade alla en god och skön jul och hälsade välkommen till mötet 23 januari.

Text: Märit Färnlöf
Foto: Kristina Jönsson, Märit Färnlöf