Förening Ramsele-Edsele

Julfesten 15/12 2022

"Nu tändas tusen juleljus" . Barbro Kjellsson, sång

Det blev inte riktigt 100 men 98 var det på PRO Ramsele-Edseles julfest. Glöggen doftade, Ramzel spelade och Barbro Kjellsson sjöng Nu tändas tusen juleljus och därmed var festen i gång. Festen fortsatte med att 24 charmiga barn från förskolan bjöd på ett fint luciaprogram. Kristina KE Eriksson kompade på gitarr.

Fyra nya medlemmar välkomnades in i gemenskapen. Ordförande Henry delade ut "årets julklapp" till oss alla: Föreningen bjuder på hela kalaset! Applåder!! Mera applåder blev det när ytterligare ett luciatåg gjorde entré. Luciagubbe, tärnor, modern tomte med blinkande ledlampor på hatten, en gammeltomte med krokig rygg klädd i vargskinnspäls skred in i salen. Efter sitt framträdande skred de ut igen men likt Lill Lindfors en gång, så tappade luciagubben kjolen och det visade sig att han hade nätstrumpor!

Vilka är det på bilden?

Tomte i hatt Kjell Rydstedt, vitklädd med tomteluva Sören Jönsson, lucia Berndt Lagerstedt, tärna Henry Jönsson, tärna Karin Juliusson och sist gammeltomten i vargskinnspäls Agneta Jeansdotter.

”Köket” serverade julgröt, skinksmörgås på hembakat tunnbröd, kaffe och kaka. 1000 lotter såldes och vinstbordet dignade av skänkta vinster. Tack alla givare! Tack alla lottköpare! PRO Ramsele-Edsele önskar en god jul och så möts vi igen den 26 januari.

Tillsammans med Ramzel fick vi lyssna till både soloframträdanden och duetter. PRO-kören bidrog också med ett par jullåtar. Allra sist sjöng kören julsångernas julsång O, helga natt.

Text: Kristina Jönsson

Bild: Britt Stenklyft