Förening Ramsele-Edsele

Augustimötet, surströmming 25/8

Trots att det i år är stor brist på surströmming hade vi samlat ihop många burkar med den speciella delikatessen.

Dukat och klart. Ordförande Henry sitter där framme och planerar

Skrivtolken Rose-Marie förbereder sig inför dagens möte.

Gästerna möttes av Maud Ejderkvist och Bengt Nilsson allra först och fick en gratislott vid entrén. Med den lotten hade man chans att få en överraskning i slutet av mötet. Nära 60 medlemmar kom till festen.

Maud och Bengt på plats att möta gästerna

Henry hälsade välkommen och då särskilt en för dagen ny medlem.

PRO-kören inledde programmet med En dag fylld av kärlek och Ellinor dansar. Efter det var Barbro Kjellsson solist i En dag som följdes av Sten Magnussons finstämda vals Sensommartankar. Kören avslutade med Ja, vilken härlig dag och en visa om surströmming.

I köket är det full rulle.

Majvor Hansson kan konsten att skala lök utan att gråta. Elisabeth Bystedt står oftast bakom kameran men här har hon själv fastnat på bild. Hon är också en av "köksflickorna".

Mona Krånglin Eriksson brer alla smörgåsar till festen - garanterat goda då Elsa Sundin bakat tunnbrödet. Barbro Kjellsson - sångfågeln - ansvarar bland annat för kaffebryggningen.

Efter att alla ätit sig mätta sjöng vi några allsånger och sedan dukades kaffet fram.

Vi spelade också tre omgångar bingo. Lars Forslund gjorde debut som bingoutropare. Henry förbereder penningvinsterna.

Så överraskningen som utlovades i början.

Tre fina vinster i gratislotteriet delades ut: en Trippelskrapetlott, ett paket kaffe och en delikatesskorg som ICA Nära hade skänkt.

Henry tackade för samvaron och påminde oss om vikten av att synas när höstmörkret faller.

Bild och text: Kristina Jönsson