Förening Ramsele-Edsele

Musikanterna Karin och Åke

Personer framför träd

Vårfesten 16 maj 2019

Sång, musik och trivsamt småprat där emellan var vad Åke Wiberg och Karin Sundelin Wiberg bjöd på när vi hade vårens sista medlemsmöte. Karin omväxlade med att spela fiol, bas, hackbräde och sjunga stämmor till Åkes sånger.

Det behövdes en hel del extra stolar i Forskarcentrums hörsal för att alla skulle få sittplats när vi hade våravslutning. Underhållarna, det populära musikerparet Åke och Karin, har en stor supporterskara. Våra medlemmar strömmade till från Edsele, Vängel, Helgum, Vilhelmina, Backe, Kramfors och Ramsele med byar.

Vi inledde med lunch på Restaurang Solporten och när alla var mätta och belåtna förflyttade vi oss till intilliggande lokal, hörsalen. Där varvades underhållning med information om vad som ska hända under sommaren men också rapport om vad vi gjort under den gångna terminen.

Inger Persson berättade om årets sommarresa. Den 11 juni går färden med Härnösand som mål. Vi hoppas på vackert väder för att kunna njuta av den mäktiga utsiktan vid Högakustenbron där vi gör ett stopp för "bussfika". I Härnösand blir de ett besök på bilmuséet och därefter kommer det att smaka bra med lunch. På återresan ska vi göra en avstickare till Bodéns Handelsträdgård. Anmälningslistan blev nästan fylld direkt vid mötet.

Inger berättade också om motionslådorna som är uppsatta i både Edsele och Ramsele.

Onsdag den 29 maj blir det grillpartaj vid skidstugan i Edsele. Karl-Emil lovade att sköta grillningen med Lisbeth som medhjälpare. Efter förtäringen kan vi sedan tävla i hinkbasket, göra långa stövelkast och naturligtvis gå en tipsrunda.

Vi har haft ett flertal studiecirklar under våren och de flesta handlar om friskvård: Med hälsan i behåll, gympa, vattengympa, stavgång, styrketräning på gymmet och körsång. Boule, bowling, handarbete ger oss också tillfällen till samvaro, vilket är en viktig del för vårt välbefinnande.

Vår cirkel "Digitala klyftan" blev mycket uppskattad och är bra för att förhindra utanförskapet som annars skapas. Det blir en likadan cirkel i höst om intresse finns.

Karl-Emil och hans medhjälpare sålde lotter som var attraktiva eftersom vinsterna var Elsas nybakade tunnbröd.

Ett par bilder igen på musikanterna Karin och Åke. Karin spelade omväxlande fiol och bas och sjöng dessutom fina stämmor tillsammans med Åke. Ett spännande instrument som kanske inte är så vanligt i Sverige är hackbräde. Karin berättade lite om speltekniken och att det hör hemma i Österrike. Här på bilden spelar Karin hackbräde

Å så Åke då! Han lockade fram skratt på skratt med sina reflexioner över vardagens små förtretligheter och glädjeämnen. Vilka fina underhållare de är!

Ordförande Henry önskade alla en fin sommar. Som avslutning på festen sjöng PRO-kören "Nu ä' de' vår!"

Text och bild: Kristina Jönsson