Förening Ramsele-Edsele

Årsmötet 2019

Personer framför träd

Årsmötet 21/2 2019

Årsmötet blev en föreningsfest med mycket musik.

"Sedvanliga årsmötesförhandlingar" låter lite trist men när allt är väl förberett av valberedningen så går mötet som en dans.

Trots att årsmötet kolliderade med första tävlingsdagen i skid-VM i Seefeld kom ändå 70 medlemmar för att delta i mötet.

Vid ingången stod som oftast boklådan där man har chansen att välja något "nytt" läsbart att ta med hem.

Vår egen Sven-Åke Carlsson med spelkompisarna Karl-Erik "Kalle" Strömqvist från Hjälta och Nisse "från Högda" Nilsson inledde mötet med musik och sedan återkom de flera gånger.

Bengt Nilsson och Sonja Sandström valdes att leda årsmötet. Styrelsen omvaldes i sin helhet. Om styrelse och andra förtroendeuppdrag finns att läsa under fliken "om oss".

Innan Bengt återlämnade ordförandeklubban till Henry passade han på att överraska honom. Henry har varit ordinarie ordförande under fem år och vice flera år dessförinnan och tilldelades därför PRO:s förtjänsttecken.

Flera förtjänsttecken skulle delas ut till några trotjänare. Henry betonade att det inte rörde sig om avtackning utan ett tecken på uppskattning för många års föreningsjobb.

Ingrid Brorsson är köksansvarig och dessutom valberedningens ordförande, Florence Bruman har varit "köksflicka" ett stort antal år och så då Karl-Emil Eriksson som är styrelseledamot och har varit vice ordförande under fem år. Karl-Emil är också den som alltid finns till hands och ordnar fina grillpartyn med mera.

Föreningen bjöd på semlor till fikat. Florence Bruman, Ingrid Brorsson, Majvor Hansson och Mona Krånglin Ericsson, det sammansvetsade köksgänget, fyllde bullarna med mandelmassa och grädde. Mums!

Efter fikat tog Sven-Åke vid men den här gången muntligt. Han hade satt ihop 15 frågor om hembygden Ramsele-Edsele. Tänk så mycket vi inte visste om vårt närområde. Bästa laget belönades med skraplotter. Vilka var det som vann? Jo, Barbro och Sören Jönsson

Henry och "flickorna" - Kristina bakom kameran.

Så slutligen dagens sista överraskning: Blommor till Henry och Kristina från "köket".

Text och bild: Kristina Jönsson