Förening Ramsele-Edsele

Aprilmötet 2019

Personer framför träd

Månadsmötet 25/4 2019

Det har blivit tradition att månadsmötet i april hålls i Edsele.

Att vi i våra trakter är vana att åka långa sträckor för service, arbete eller nöjen är väl känt. Idag kom skrivtolken från Umeå men snäppet värre var Nils Granström som kom från Robertsfors där han numera är bosatt.

Edsele intresseförening har en arbetsgrupp som planerar att öppna ett särskilt äldreboende i Edsele. Lena Sjödin och Marianne Hansson från gruppen redogjorde för och svarade på frågor om hur långt arbetet fortskridit.

Inger Persson berättade om planerna för årets dagsresa. Härnösand verkar vara resmålet i år.

Finns det intresse att resa till Jerusalem i höst? Förfrågan har kommit från en grannförening.

Från början av maj kommer ”motionslådorna” att vara utplacerade i Edsele och Ramsele. Motionslådorna är ett samarbete mellan Röda Korset och PRO. Var är lådorna placerade? Information anslås på respektive ICA-affär.

Mera friskvård blir det: "PRO hälsosam" är årets drive. Vi har ett eget aktivitetskort som delades ut vid mötet. Från maj månad fram till 15 oktober kan man varje dag notera aktiviteter av skilda slag som t.ex. trädgårdsarbete, städning, simning, boule ... Kortet lämnas in senast vid månadsmötet 17 oktober och då kan man ha chans att vinna ett litet pris.

Bengt Nilsson som är vår representant i Kommunala Pensionärsrådet KPR rapporterade från senaste mötet. Dålig ekonomi i kommunen slår hårt på många verksamheter - också mot äldrevården.

Andreas Nilsson underhöll oss i omgångar under mötet med kända och mindre kända sånger av Dan Andersson.

Om en månad blir det grillpartaj vid skidstugan i Edsele men dessförinnan möts vi till vårfest på Forskarcentrum med lunch på Solporten.

Text och bild: Kristina Jönsson