Förening Rönnby

PRO Rönnbys Föreningsdag 29 juni 2022

PRO Rönnby firar Föreningsdag i Kvicksund

Varje sommar har PRO-föreningarna i Västerås möjlighet att ha sin årliga Föreningsdag vid PRO:s

Sommarhem i Björknäs, Kvicksund. Byggandet av Sommarhemmet inleddes redan 1914. Men det var först 1982 som PRO Samorganisation fick tillgång till det finna Sommarhemmet som ligger precis intill Mälaren. Då upprättades ett avtal mellan Västerås Kommun, som äger marken, och PRO Samorganisation i Västerås varvid PRO disponerar fastigheten. Ytterligare några år senare nämligen 1996 upprättades ett tomträttsavtal mellan Västerås Kommun och PRO Samorganisation, då PRO också köpte huset för 100 kronor.

Onsdagen den 29 juni 2022 var det dags för PRO Rönnby att fira sin Föreningsdag. Redan tidigt på förmiddagen anlände PRO-medlemmarna Birgitta Sten och Marianne Dahlin för att förbereda med kaffe och smörgås innan bussen från Västerås skulle komma med ytterligare drygt 30-talet pensionärer från Rönnby. Strax före klockan 11 anlände de förväntantsfulla pensionärerna och förmiddagskaffet serverades.

Sedan var det dags att ha lite hjärngympa genom att svara på ett antal kluriga frågor som vår friskvårdsansvariga Elisabeth Lindell hade sammanställt. Ingen lyckades pricka in 12 rätt men ett antal klarade 11 rätt och priser i form av presentkort hos den lokala handlaren på Rönnby, utdelades till de tre bästa efter ett antal utslagsfrågor.

Men också kroppen skulle få sin motion och här gällde det att kasta 9 bollar i hinkar där man mest kunde få 90 poäng. Den nyblivna PRO-medlemmen Maud Andersson var helt outstanding genom att pricka in totalt 72 poäng där den på andra plats hade 44 poäng.

Vid lunch bjöds det på grillade spett och potatisgratäng där vår reseansvarige Kaj Rönn stod vid grillen.

Senare på eftermiddagen avslutades Föreningsdagen med allsång med flera kända sånger ur Evert Taubes stora repertoar. Allsången leddes av Elisabeth Lindell och vår gitarrspelande ordförande Ingvar Graflund.

Text och foto: Gerd Olsson