Förening Rönnby

Trivsam PRO-träff i Kvicksund

Återigen var det dags för PRO Rönnbys årliga Föreningsdag onsdagen den 28 juni. Varje PRO-förening i Västerås, som är tolv till antalet, har möjlighet att boka en föreningsdag under sommarmånaderna på PRO:s Sommarhem i Kvicksund. En förmån att verkligen ta tillvara på. Sommarhemmet, som ligger strax innan brofästet vid Kvicksund, är belägen precis vid Mälaren. Så här finns alla möjligheter att ta sig ett dopp från den egna bryggan. Sommarhemmet, som har anor från början av 1900-talet, har sedan 1982 varit i PRO Samorganisations ägo. Genom frivilliga insatser så underhålls Sommarhemmet med hjälp av de egna PRO-medlemmarna. Till sommaren har uteplatsen fått ny plattbeläggning och på gång är en upprustning av toaletten.

Ett par timmar innan seniorerna från PRO Rönnby anlände förberedde några av oss medlemmar dagens aktiviteter som bland annat bestod av tipspromenad, kägelspel, bollkastning samt mat och dryck.

Vid 11-tiden anlände bussen från Västerås med närmare 40 pensionärer. Då serverades kaffe och smörgås. Förmiddagskaffet var efterlängtat efter bussturen och glada samtal vid borden startade omgående.

Men nu var det inte bara det lekamliga som skulle tillfredsställas, utan olika aktiviteter ingick för att råda bot mot stillasittandet. En tipspromenad med frågor om film, natur, geografi med mera skulle besvaras. För de som inte orkade eller hade möjlighet att gå runt i trädgården gavs tillfälle att svara på frågorna sittande vid borden. Förutom tipspromenad skulle också det nya kägelspelet Mölkky testas. Och det var mycket populärt hos flera medlemmar.

Efter alla aktiviteter var det dags att avnjuta en härlig lunch. Här serverades det grillade kycklingspett som kompletterats med grönsaker och potatissallad. Det är alltid viktigt att ha god mat och dryck för att hålla energin uppe under dagen.

En föreningsdag måste även ha musik och i år var det musikgruppen ”Vi på hörnet” som svarade för underhållningen. I gruppen ingår Lars-Göran Johansson och Ingvar Graflund på gitarrer, Maud Falk på dragspel samt Ira Kits på durspel. Tillsammans bidrog de till att skapa en trevlig atmosfär.

Senare på eftermiddagen var det dags för kaffe och då delades allsångshäftena ut. Omedelbart stämde 93-åriga Majlis Wretholm med syster Vivi-Anne Nordmark upp med sången om servitrisen Dagny. (Som är en av Owe Törnqvists paradnummer.) Dessutom utmanades alla västmanländska pensionärer att sjunga på skånska till Peps Persons ”Oboy”, vilket inte var helt lätt att gå från den västmanländska dialekten till den skorrande skånskan.

Föreningsdagen närmade sig sitt slut och bussen som skulle ta PRO-medlemmarna till Västerås anlände. Sammantaget kan man säga att vi alla fall hade tur med vädret då solen sken från en klarblå himmel under hela dagen.

Text o foto: Gerd Olsson