Förening Umeå City-Mariehem

Swingcafé 21 januari

Fullsatt, festligt, svängigt på Sjuan

Foto: Kjell Hansson Mild

Swingcafé med Swingin´ Grandpas fick ett fullsatt Sjuans mötesplats att sjunga med i avslutningsbiten Bye, Bye, Blackbird, med åtföjande stående ovationer. Att det finns ett sug efter swingmusik i Umeå är helt klart då detta var fjärde gången det var fullsatt på Sjuan när det vankades swingmusik. Redan halvtimmen innan man skulle börja spela var lokalen nästan fylld och när det återstod 10 minuter innan klockan var slaget var det ”lapp på luckan” och man körde igång direkt istället för att vänta in exakt tid eftersom alla redan var på plats. Grandpas började med ” When you´re smiling” och det leende blev också kvar på publiken resten av eftermiddagen. Gruppen spelade genomgående kända låtar med varierat tempo från långsamt till snabbare. När de skulle igång med ”Sweet Georgia Brown” meddelade Ove Granberg att ”det här nog det snabbaste vi kan spela”. Ove spelade gitarr och sjöng och var också den som presenterade låtarna på ett trevligt sätt. De övriga i banden var Håkan Ekblom, klarinett, Sture Holmström, tenorsaxofon, Torgny Stigbrand, synt, Göran Karlsson, trummor, och Kjell Broberg, bas. Medelåldern för herrarna var 83 år med en spridning från 70- till 90-, inte olikt den spridning som fanns i publiken.