Förening Umeå City-Mariehem

Medlmsträff 25 oktober

Entertainern Robin Hörnkvist från Husum stod för en fartfylld underhållning på PRO Umeå City-Mariehems oktobermöte på 7:an.

Entertainern Robin Hörnkvist från Husum

Förväntansfulla bänkade sig skaran av besökare för att få vara med om att lyssna till denne entertainer. Från första minut till sista av sitt musikaliska program spelade han riviga låtar blandade med lugna och stillsamma. Men inte nog med att han musikaliskt underhöll blev det mycket av trevligt mellanprat med små anekdotiska berättelser. Förgrundsfigurer för honom har varit och är hans farmor "fammo" och morfar. Han drömde som liten om att bli, inte polis eller brandman, utan en Carola. Inte som Carola utan en så det blev många framträdanden iklädd en svartgrön paljettkjol med syster och gosedjur som publik. Drömmen slog aldrig in att bli Carola utan istället hamnade han i ett mörkt hörn på Sannas Pizzeria. "Om man blandar Eric Clapton med en kokbok från Sidensjö" kan en översättning av Claptons "Cocain" på omgjord svenska bli "Koka in", alltså att tillaga råvaror på ett bra sätt var ett av alla mellanprat han bidrog med. Robin Hörnkvist hann under sin tid på scen spela upp många låtar. Av allt det som bjöds kan nämnas "Pessimisten", "Maj Lundin", ett "promillemedley där Creedence Clearwaters kända toner varvades med exempelvis "Pärleporten" och en julsång som "Hosianna". Inget framträdande utan allsång och inbjudan att sjunga med i "Dagny" föll publiken i smaken och man sjöng med i "trallidalidill" av hjärtans fröjd och gamman. Som avslutning bjöd han på den stillsamma "Stand by me", lite rivigare "Kom ner från taket", en serenad som berättade om en resa till Arjeplog iklädd fel kläder, en västerbottnisk serenad om "oxn", som egentligen handlade om det ljuva i att få skjuta en älg. Med "Stad i ljus" och en rivig rocklåt tackade Robin Hörnkvist för sig och med applåder tackades han i sin tur av alla som suttit bänkade. Information gavs av Yvonne Öhman om en resa till ett ABBAevent lördagen den 29/10 och att platser i skrivande stund finns kvar. Anne-Louise Albinsson informerade om att föreningen med ljus och lykta söker efter en ordförande, en ledamot och en ersättare till styrelsen. Alla uppmanades att hjälpa till med att finna kandidater till dessa poster. Medlemsavgiften kommer att f.o.m -24 höjas med 10 kr. Fikastunder och lotteriförsäljning fanns också med på dagens agenda.