Förening Umeå City-Mariehem

Medlemsträff 29 mars

Ann Sigfridsson föreläste om "Historiska kvinnor i Umeå"

PRO Umeå City-Mariehems medlemsträff 29 mars på Sjuans mötesplats. Det bjöds på smörgåsar, mumsbitar bestående av skumpåskharar. Vice ordförande Anders Lindh hälsade alla välkomna till dagens träff. Därefter var det dags för dagens föreläsare att ta vid. Ann Sigfridsson, en utbildad stadsguide, gav en intressant föreläsning om "Historiska kvinnor i Umeå", vilket också är titeln på den bok som Kerstin Thörn skrivit. Ann Sigfridsson berörde många vinklar och vrår och visade på en syn på den tillvaro som rådde för kvinnor med utgångspunkt på 1800-talet. För kvinnor kan man förstå att tillvaron länge var undanskymd. Fram till 1921 var kvinnan omyndigförklarad och mannen bestämde över hennes förehavanden. Den undanskymda tillvaron kunde också åskådliggöras ifråga om näringsfrihet och utbildning. I sin bok framhåller Kerstin Thörn viktiga kvinnor inom områden som Byggnader, Bagerier, Fotografområdet, ett kvinnligt perspektiv ur politisk synvinkel, Skolvärlden och Tandläkarskrået. För den som vill finns att läsa om alla dessa framgångsrika kvinnor i boken "Historiska kvinnor i Umeå". Efter en mycket berikande och innehållsrik föreläsning tackades Ann Sigfridson med applåder. Läs mer Pdf, 212.4 kB.