Förening Umeå City-Mariehem

Öppethus 10 maj 2023 på Sjuans mötesplats

PRO Umeå City-Mariehem bjöd på sopplunch med två föreläsare. Osteoporos/benskörhet och Synrehabilitering

Margaretha och Clas Axelsson, Tina Lundvik och Camilla Wållberg

PRO Umeå City-Mariehem inbjöd alla seniorer oavsett föreningstillhörighet eller inte till vårens Öppet Hus. Den soppa som stod till buds var en god potatissoppa, garnerad med hackad paprika i glada färger och persilja, med bröd till. Förutom att få äta sig mätt på soppan så blev det två föreläsningar och mellan dessa serverades kaffe och en god bulle. Först av föreläsarna var paret Margaretha och Clas Axelsson från föreningen OsteopoRosa. Föreningens syfte är att bl.a sprida kunskap om osteoporos hos allmänhet och politiker. Efter henne tog hennes man Clas Axelsson, läkare, vid. Han lyfte fram "den okända sjukdomen" Osteoporos. Man kan också se den som "den tysta sjukdomen". Clas Axelsson förtydligade vad osteoporos är, vilka riskfaktorer som gäller och vilka frakturer som är flest av. Fler kvinnor än män drabbas. Viktigt är att alla med lågenergifrakturer utreds. En mycket informativ och berikande föreläsning som gav upphov till eftertanke på att det finns mycket att beakta. Andra föreläsning var Synrehabiliteringens representanter Tina Lundvik och Camilla Wållberg att inta scenen. Först att berätta var Tina Lundvik och hon belyste Synrehabiliteringen som är en liten specifik verksamhet i länet. Camilla Wållberg informerade om de olika professioner som finns-----kuratorer, IT-pedagog, psykolog och administratör. Läs mer Word, 15.5 kB.