Förening Dalstorp-Grimsås

Resa

RESA TILL HALLAND

PRO Dalstorp- Grimsås har gjort en resa till ett försommarfagert Halland. Ästad vingård besöktes under förmiddagen. En kunnig guide berättade om vinframställningen, från beskärning av vinstockarna fram till att det mousserande vinet är klart att avnjutas. Hela processen tar fyra år, och en hel del av momenten görs för hand. Man har ännu bara släppt en omgång vin till systembolaget. Det släpptes i april i år, och var slutsålt på några timmar.
Efter guidningen serverades en utsökt lunch, bestående av nötfärsbiffar med potatispure, på vingårdens restaurang. Naturligtvis hade alla möjlighet att avnjuta ett gott vin till maten, dock inte från Ästad.
Resan fortsatte till Öströö fårfarm, där man kunde vandra runt omgivningarna, titta på får och lamm samt handla i den välsorterade gårdsbutiken.
Rit och målerigården, utanför Tvååker, var den sista programpunkten för dagen. Konstnären, sångerskan och revyartisten Lena Pettersson berättade om sina båda verksamheter. Hon visade exempel på sin konst, samt underhöll med finstämd sång och ett revynummer.
Kaffe och fralla avnjöts i den stora ateljen. Många passade på att köpa med sig något av Lenas verk hem, i form av exempelvis brickor, grytunderlägg, bordsunderlägg eller servetter.
Anna-Lena Larsson