Förening Dalstorp-Grimsås

Gårdarna runt sjön

Två mycket intressanta guidade visningar fick Dalstorp-Grimsås PRO-medlemmar ta del om under sin resa runt sjön Åsunden. Lars - Erik Josefsson hälsade den femtio personer stora gruppen välkommen till sitt Källebacka. Han berättade om gårdens historia från 1600-talet och framåt och bjöd oss sedan in på husets ovanvåning, där vi fick veta mer om den välbevarande inredningen.
Efter en stunds fikapaus i vackra Sjöparken i Ulricehamn, gick resan vidare till Torpa Stenhus. Ägaren Per Zethelius guidade en stor del av gruppen genom huset, och berättade på ett fängslande sätt om husets och traktens dramatiska historia. En del av gruppen valde att se de utsökta dräkterna i det nyöppnade klänningsmuseet.
En välsmakande lunch serverades på Åsundsholms golfrestaurang.
Under det att resan fortsatte runt sjön, berättade vår kunniga guide Anita, om Birgit Th Sparres liv och om de olika gårdarna som förekom i hennes romansvit “Gårdarna runt sjön”.
En rundtur i Ulricehamn hann vi också med, där Anita guidade oss genom Lassalyckan samt Hesters och Rönnåsens industriområden.