Förening Dalstorp-Grimsås

Berättelser från Tanzania

PRO Dalstorp/Grimsås välkomnade ca 70 personer till medlemsmöte i Grimsås bygdegård den 5 april.
Först fick vi lyssna till Marcus Palmgren från Sparbanken Tranemo som pratade om banktjänster i mobilen. Fler och fler bankärenden kan snabbt och enkelt skötas med enbart mobil. Tyvärr ökar även sätten att bli utsatt för bedrägeri och vi fick några regler att följa;Lämna aldrig ut dina koder på telefonen, var kritisk och låter det för bra för att vara sant så är det ofta det!

Efter en god fralla, kaffe och kaka fick vi lyssna till Eva och Börje Svensson, numera boende i Dalstorp, men som 1993-1997 jobbade som volontärer i Tanzania. Eva var företagssköterska och arbetade med att lära ut förebyggande hälsovård på arbetsplatser. Börje jobbade på en forskningsstation med biodling. Tidigare brändes och dödades bina när man tog vara på honungen. Nu fick befolkningen lära sej andra, hållbara metoder för att bevara bisamhällena.
Boendet i Tanzania var primitivt. Vattnet i kranen kunde sina framåt eftermiddagen. Kackerlackor var vanligt och fick saneras med jämna mellanrum. Fam Svensson tillhörde en vit minoritet bland enbart svart befolkning. Vi fick se fina bilder från hemmet och arbetsplatserna i Tanzania. De låg med Kilimanjaro i bakgrunden och med vilda djur och vackra blommor från utflykter i omgivningarna.
Efter lotteridragningen avslutades en trevlig eftermiddag.
Margareta Franzén

Markus från Sparbanken informerar