Förening Dalstorp-Grimsås
Bilrally 220518- 1

Det gäller att komma fram till ett gemensamt svar på bildfrågorna.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Bilrallyt den 18 maj

Småvägarna mellan Grimsås, Ljungsarp, Ölsremma och Dalstorp var betydligt mer trafikerade än vad de brukar vara en vardag, den tredje onsdagen i maj.

PRO Dalstorp-Grimsås hade bjudit in medlemmarna till bilrally, denna vackra och varma försommardag..

Nu gällde det inte att köra fortast och komma först i mål. Uppgiften var istället att klara fyra kontroller samt tolv tipsfrågor, med så gott resultat som möjligt.Ett sextiofemtal medlemmar hade fördelat sig i sjutton olika bilar, sjutton olika lag.

På första kontrollen fick man visa vad man kunde om vårblommor, vårfåglar och fjärilar. På kontrollen vid vackra Lagmanhagsjön gällde att bedöma avstånd så bra som möjligt. Då man kom fram till grillplatsen i Ljungsarp hade man två minuter på sig att bygga upp en stapel med ved. Bästa lag klarade imponerande 99 cm. Vid sista kontrollen, vid Ölsremma kyrka, gällde det att kasta tennisbollar i en spann. En inte helt lätt uppgift.

Det blev en fin bilresa utmed de vitsippskantade småvägarna.Göken gjorde ett framträdande vid första kontrollen i Kättsjö och vid Mörksjön i Ljungsarp passade många deltagare på att ta fram fikakorgen och njuta av försommarsol och försommarvacker omgivning.

Målet för “rallyt” var Dalstorps bygdegård. En kort tipspromenad med tolv varierande frågor fanns uppsatt vid målet . På så sätt fick man en liten promenad, innan det var dags för grillad korv med tillbehör, information av ordförande Göte Andersson och slutligen prisutdelning.

De som lyckats bäst med praktiska och teoretiska utmaningar var lag Söderqvist- Ingelsbo från Grimsås, med lag Backlund-Granath från Dalstorp på andra plats.

Bilrally 220518-5
Bilrally 220518 -6