Förening Dalstorp-Grimsås

Info från Tranehälsan samt Benny Jannebrink

Att den som är sextiofem fyllda rekommenderas att ta såväl en påfyllnadsdos av covidvaccin som det årliga influensavaccinet, det känner de flesta till. Men att man dessutom rekommenderas att fylla på sitt vaccin mot stelkramp, det var nog en nyhet för de flesta. Lunginflammation kan man få en gratis vaccination emot om man är över sjuttiofem år, eller tillhör en riskgrupp. Att vaccinera sig mot bältros kostar en rejäl slant, och många kanske drar sig för den kostnaden. Har man smärta på huden och kanske någon blåsa, så ska man ta kontakt med sjukvården snarast. Det finns läkemedel som gör att sjukdomen snabbt kan gå tillbaka, bara man upptäcker den i tid.

Distriktsläkare Frida Fagerdahl från Tranehälsan informerade om vaccinationer vid oktober månads medlemsmöte för PRO-Dalstorp- Grimsås. Hennes make Tony Fagerdahl, hälsocoach och föreläsare, informerade om hur kosten påverkar vår hälsa. Vi behöver äta goda kolhydrater, protein och fett för att blodsockernivån ska hållas på en bra nivå. Och vi behöver tillsätta kroppen näring fem-sex gånger per dag. På det sättet undviker man att stresshormonet kortisol utsöndras, och vanliga sjukdomar hos äldre, som diabetes typ 2 och högt blodtryck kan förebyggas.

Såväl Frida som Tony betonade vikten av att röra på sig, att promenera, simma, cykla samt att kombinera det med någon form av styrketräning.

Avslutningvis delades ett program för rörlighetsträning ut och Frida gick, tillsammans med sina åhörare, igenom de fem enkla, men effektiva rörelserna. Förhoppningsvis kommer dessa att användas som morgongymnastik för de 96 medlemmar som hörsammat inbjudan till mötet.

Efter fika var det dags för underhållning. Benny Jannebrink, tidigare dansbandssångare i bl.a. Eldorados, turnerar sedan tolv år tillbaka som enmansband, där han framför countrysånger, såväl gamla godingar som egenkomponerade. Han spelar gitarr och sjunger till sina egna backtracks, som är inspelade i egen studio, där riktiga studiomusiker från Nashville spelar, vilket ger en äkta countrykänsla. Repertoaren består av välkända klassiska countrylåtar och Benny`s egna countrylåtar med mestadels svenska texter..

Det var ett mycket uppskattat framträdande. Bennys egna kompositioner med målande texter till svängig musik, drog ner minst lika långa applåder, som de gamla godingarna.

-Vilken toppenpublik ni är, avslutade Benny sitt framträdande med. Vi replikerar: -Vilken toppenartist du är Benny!

Anna-Lena Larsson.