Förening Dalstorp-Grimsås

Höstmöte

Här kan du berätt

Höstmöte PRO Dalstorp-Grimsås

Vet ni hur många inbrott som har begåtts i bostäder i Tranemo kommun under senaste året? Elva inbrott! De brott som var vanliga för tjugo år sedan, de har blivit mer och mer ovanliga. Inbrott i bostäder eller i personbilar, väskryckningar och fickstölder förekommer knappast alls på landsbygden.
Brottsligheten har istället flyttat ut på internet och till våra telefoner. De allra flesta som har en mobiltelefon eller en dator har med största sannolikt blivit utsatta för bedrägeriförsök, Oftast handlar det om att man blir ombedd att betala en avgift för en vara man beställt från utlandet eller att man uppmanas betala in pengar till en myndighet. Man kan också bli uppringd av någon som säger sig vara från banken, och uppmanas att koden till bankkontot.
Närmare 300 000 anmälningar om bedrägerier genom internet eller telefon, har inkommit till svenska polismyndigheter under året. Detta informerade kommunpoliserna Erica Pettersson och Sven Gardell om på PRO Dalstorp-Grimsås höstmöte. Man uppmanade alla som får konstiga mail eller telefonsamtal att ta det lugnt, och avvakta med att verkställa det som efterfrågas. Vid närmare eftertanke, med en sökning på internet eller efter ett samtal med en vän, så inser man att mailet eller samtalet inte hade ärliga avsikter och slipper bli lurad.

Den sakliga, men ändå personliga, informationen av de båda kommunpolisernna uppskattades stort, av de nittiotalet medlemmar som kommit till höstmötet.

Underhållning av “Swinging Stones”, ett sång och spex-gäng med pensionärer från Smålandstenar, gav möjlighet till allsång, skratt till dråpliga historier och njutning av duktiga instrumentala framföranden.

En gods stunds gemenskap över kaffe och god fralla hanns också med, liksom dragning av lotterier med fina vinster. Höstmötet avslutades med en kort förhandling, där man bl.a. bestämde att nästa års medlemsavgift till lokalavdelningen ska vara oförändrad, 30 kronor per år. Anna-Lena Larsson

a om din förening eller verksamhet.

Här kan ni berätta mer om föreningens verksamhet.