Förening Dalstorp-Grimsås

GYCKLAREN OCH MÄNNISKAN

En berättelse om Nils Poppe

PRO Dalstorp/Grimsås medlemsmöte den 23 januari i Grimsås bygdegård samlade ett 60-tal medlemmar.

Vi gästades av Gunilla och Thomas Poppe. De framförde ett intressant program om maken och pappan Nils Poppe.

Nils föddes 1908 av en ogift mor som inte hade möjlighet att ta hand om sitt barn. Han lämnades direkt till en änglamakerska, och vid 2 års ålder adopterades han av paret Jönsson. Dom fick betala 40kr för honom :5kr/kg som Nils brukade säga. Han fick en bra uppväxt hos sina adoptivföräldrar.

I 20-årsåldern började han spela teater och fick så småningom små roller på Hipodromteatern i Malmö.. Kanske var det bara en enda replik.En gång skulle han föreställa Ivar Kruger som kom gående nerför en trappa samtidigt som ridån gick ner, så bara benen på honom var synliga.

Snart blev rollerna större och han värvades till scener i Stockholm och sen även till filmen. På 50-talet gjorde han filmerna om soldaten Bom som även visades i utlandet och han var med i två Ingemar Bergman-filmer.

I Stockholm träffade han Gunilla som blev hans andra fru, De var gifta i 35 år till Nils död 2000. Paret fick erbjudande på 60-talet att ta över Fredriksdalsteatern och efter en trög start blev detta snart en klar succé.

Det var en intressant berättelse om Nils Poppes liv som vi fick lyssna till.

Thomas Poppe sjöng och spelade gitarr, både egna och andras låtar, t ex Smile från en Chaplin-film.

Poppe och Chaplin hade vissa likheter och Chaplin gratulerade Poppe med ett telegram efter succén med hans film Pengar.

I pausen i programmet serverades kaffe, fralla och hembakad kaka och mötet avslutades med lottdragning.

Margareta Franzén