Förening Borås-Västra

PRO Borås Västra höll medlemsträff med 45 deltagare. Ämnen för dagen var, Fonus talar om det vita arkivet, Hörselskadades Riksförbund, HRF, talade om att vara hörselskadad.

Jessica Persson och Jenny Anvegård, representanter för Fonus informerade om det vita arkivet och vikten av att skapa ett sådant. De framhöll särskilt att, om man deklarerar sin vilja i det vita arkivet så underlättar det för efterlevande att i sorgens ögonblick kunna fatta beslut om det slutliga avskedet. Det Vita Arkivet kan tecknas kostnadsfritt i antingen digital form med hjälp av bank-id eller i pappersform och då lämnas in till förvaring hos Fonus. När den aktuella personen är avliden får den som ombesörjer begravningen tillgång till de nedtecknade önskemålen.

Många frågor ställdes.

Gunnel Johansson HRF, informerade hu det var att vara hörselskadad. Hon trycke särskilt på att i det falla man har en hörselnedsättning så måste man klart tala om det så att omgivningen kan ta hänsyn till det. Vidare framhöll hon att om man har, eller är på väg att få en hörselnedsättning så skall man absolut söka hjälp. HRF utför hörseltester på Träffpunkt Simonsland kostnadsfritt.

Ordföranden avslutade mötet med att informera om kommande aktiviteter.