Förening Borås-Västra

Bild hämtad ifrån internet

PRO Borås Västra höll en medlemsträff 23 februari med 50 deltagare. Deltagarna hälsades välkomna och speciellt vände sig ordföranden till de medlemmar som var nya i föreningen och därefter till medverkande, Tina Rehn-Wikström, Marie Svalander och Bertil Ekelin.

Tina och Bertil informerade på ett mycken engagerat sätt om de teaterstycken som sätts upp på Hemgården den närmaste tiden. Först om ”Algots i nöd och lust” och speciellt hur ensemblen genomföra stycket. Marie informerade om sin roll där hon spelar sömmerska

Bild hämtad ifrån Hemgårdens hemsida

Därefter informerades om stycket ”Hopp”, skildrar genom en alvarlig komedi hur vi betedde oss under pandemin.

Ordföranden informerade om nuläget och möjligheter i framtiden för föreningen. Utgångspunkt togs i 2022 års verksamheter. 2022 var ett lyckat år vad gäller nyrekrytering och genomförande av kultur, utbildning och friskvårdsaktiviteter. 120 nya medlemmar skrevs in i föreningen och 420 aktivitetstillfällen har genomförts inom olika områden. Vissa verksamheter har öppnats för seniorer som inte är medlemmar i föreningen i syfte att bidra till att minska ensamhet och isolering.

Med utgångspunkt från uppnådda resultat ser framtiden för föreningen lovande ut.

Vissa trånga sektorer finns vad gäller rekrytering av ledare och kontaktpersoner samt vad gäller förtroendevalda.

De trånga sektorerna är utvecklingsområden för styrelsen, till det kommer hur vi utvecklar och använder oss av de kommunala pensionärsråden för att öka äldres inflytande i kommunen över deras livssituation.

Text:Gert.H

Nedan ett litet bildspel ifrån fikat med semlor i Festligheten.