Förening Graniten Kalmar

Medlemsmötet 16 januari 2023

De nödvändiga förberedelserna i köket har pågått en timma innan granitens medlemsmöte. Ni är bäst

Räddningstjänsten informerar om bränders orsaker och hur man skyddar sig

Kalmars seniorlots berättar om stöd i hemmet som seniorer kan få ”gratis”.

Tomas instruerar representanten från Trygghet Kalmar.

Årets första möte med PRO Graniten bjöd på många lärdomar om trygghet och säkerhet. Ordförande Tomas Nygren inledde med att hälsa c:a 90 medlemmar välkomna, läsa upp dagordningen och påminna om att programbladet numera är per kalenderår i stället för från efter årsmötena. Sedan lämnade han ordet till Mattias Andersson från Räddningstjänst sydost som berättade om hur viktigt det är med genomtänkt säkerhet i våra hem. Brandvarnare är ett måste i hyreslägenheter och hjälpmedel som till exempel brandsläckare, brandfilt m.m. är något alla borde ha. Efter detta lärorika anförande berättade Marie Karlsson från Kalmar Seniorlotsen om alla möjligheter 65+are har att kunna få hjälp med i hemmet. Det kan gälla mycket från att byta glödlampor och brandlarmsbatterier till hjälp med datorsupport och installera spislarm m.m. Hon har även uppsökande verksamhet mot dem som är över 85 år. Ann-Charlotte Ståhl pratade om förestående resor. Det fanns utlagda listor för intresseanmälan. Kalmars olika pensionärsavdelningar samordnar anmälningarna för att kunna fylla bussarna och därmed få ett bättre pris per person.

Så var det dags för bensträckare och fika. Ytterligare information om Trygghet och Säkerhet stod Johan Augustsson för när han berättade om mötesplatserna i Berga, Oxhagen och Norrliden, där man kan fika, delta i pingis, brädspel, kortspel och musik m.m. Man har samarbete med polis och olika föreningar. Maud Richter redogjorde från KPR där man bl.a. genom undersökning funnit att Kalmar ligger långt fram i fråga om trivsel på äldreboende. Kalmar kommun har stabil ekonomi. Möjlighet för träffar och promenader och mera finns vid Värsnäsgården. Tomas kommer att efterträda Maud i KPR.

Samtidigt som Tomas hälsade 2 nya medlemmar välkomna påpekade han vikten av att skaffa flera. Fridas fotvård och Intermezzo Frisör och Shop i Berga Centrum erbjuder pensionärsrabatt. Efter lottdragning tackade Tomas för ett fint möte och hälsade välkomna till årsmötet den 13 februari.

Text: Barbro Åberg. Foto: Christer Bergkvist

Publikt